David Klimeš: Oprávněné české obavy z německého mýta

26. leden 2017

Pokud jste si chtěli vyrazit autem na nákupy do Drážďan či Mnichova, už byste pomalu měli startovat motory svých aut. Pokud to tedy chcete ještě stihnout bez placení mýta. Německá vláda totiž po dlouhých peripetiích schválila návrh zákona zpoplatňující tamní dálnice. Na první pohled není co řešit.

Německo je jedna z mála zemí Evropy, kde se na dálnicích můžete prohánět bez jakýchkoliv známek, vinět či jiných způsobů mýtného, které by donutilo řidiče, aby se podíleli na financování infrastruktury. Ale německý případ je unikátní, protože se Němci snaží vytvářet dvě kategorie řidičů – německé a cizí, což by v Evropské unii nemělo být možné. Je proto jenom dobře, že Česko zvažuje spolu s ostatními zeměmi protest proti německému návrhu.

Je dobré připomenout, kde vlastně koncept německého mýta vznikl. Nebylo to na spolkovém ministerstvu dopravy v Berlíně, jak by se dalo čekat, ale v ústřední mnichovské kanceláři bavorské Křesťanskosociální unie. Bavorský premiér Horst Seehofer se totiž před spolkovými volbami v roce 2013 chtěl předvést jako ochránce Bavorů před cizáky, co trajdají skrz jih Německa sem a tam. A tak vyhlásil volební hit své strany: pokud mají být ve vládní koalici, chtějí mýto. A od té doby se s tímto neuváženým slibem potýká Berlín a nyní už i zbytek Evropy.

Je jistě zcela v pořádku uvalit na řidiče nějaké podílnictví na údržbě podfinancovaných německých dálnic. Zvláště když je to tak důležitá tranzitní země v srdci Evropy. Ale Seehofer za každou cenu chtěl, aby to byl jen trest pro cizince. A tak se vymyslel absurdní koncept, kdy oficiálně platí mýtné každý řidič, ale Němci dostanou tu samou částku jako slevu na dani.

Od té doby se mezi Německem, Evropskou komisí a unijními zeměmi vymýšlí kvadratura kruhu, která by byla alespoň trochu přijatelná. Německo proto celý koncept mýta obléklo do ekologického hávu a podle šetrnosti auta k životnímu prostředí se bude stupňovat platba. Ale to jsou jen mimikry. Základem je donutit cizince platit.

Dálnice, kolona

Česku to vlastně ještě nemusí tak moc vadit. Ale jak k tomu přijdou ostatní státy, které také mají průjezd svými dálnicemi zdarma a financují infrastrukturu z vysokých majetkových daní? Co udělají Belgičané či Nizozemci, když se jim nákup v Cáchách najednou zvedne o mýto? Nebudou váhat a zavedou recipročně to samé. A to rozhodně není ta správná cesta, jak bořit všemožné hranice v Evropě.

Že je situace velmi vážná, dokazuje i to, že v čele protestujících zemí je Rakousko, jinak věrný spojenec Německa v Evropě. Česko je opatrné. Nechce si to s Německem rozházet a bude prý nejprve zkoumat, zda je návrh západního souseda diskriminační.

To je však trochu alibismus. Ten návrh samozřejmě diskriminační je. Jen ještě nevíme, jaká bude síla protiněmeckého bloku v Evropě, tak si zatím hrajeme na mrtvého brouka. Což je škoda. Bylo by zcela v pořádku se otevřeně ke koalici proti německému mýtu připojit a ve vší slušnosti do Berlína vzkázat: Chápeme, že chcete vybírat peníze na údržbu dálnic. Ale správnou cestou je snížit vaše majetkové daně a pak na všechny řidiče uvalit stejnou povinnost mýtného. Takto ale, prosím, ne. Do Drážďan by mělo dojet za stejných podmínek jak německé auto z Berlína, tak české z Prahy.

Autor je komentátor Hospodářských novin.

autor: David Klimeš
Spustit audio