Řetězce chystají soutěže o hodnotné ceny. Umožnila jim to novela loterijního zákona

Od začátku roku mohou obchodní řetězce pořádat soutěže o hodnotné ceny - výjimkou tak nebudou výhry jako drahá auta nebo třeba zájezdy do Karibiku. Umožnila to novela loterijního zákona. Jako první nové možnosti zřejmě využije řetězec Tesco už na jaře. Ještě do konce loňského roku se musely obchodní řetězce řídit pravidly, která jim nařizovala, že nepeněžité výhry v jednom roce nesměly přesáhnout částku 200 000 korun. Teď žádný limit neexistuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letovisko Punta Cana v Dominikánské republice

Letovisko Punta Cana v Dominikánské republice | Foto: flickr.com, CC BY 2.0, Ben Kucinski

Nakoupit v obchodním řetězci, předložit účtenku a třeba vyhrát zájezd nebo auto - právě takové výhry můžou nově vysoutěžit spotřebitelé při nákupech potravin. Umožňuje jim to změna loterijního zákona. Zřejmě jako první soutěž spustí už na jaře obchodní řetěz Tesco. A to u příležitosti Velikonoc, a pak začátku grilovací sezóny.

„Ceny do soutěží jsou například poukázky na nákup v našich obchodech, dodavatelské ceny nebo tematické balíčky,“ vysvětluje mluvčí společnosti Václav Koukolíček.

Další velké obchodní řetězce se ke spotřebitelským soutěžím nechtěly konkrétně vyjadřovat. Hlavně kvůli konkurenci. Třeba Lidl ale na letošní rok chystá hned několik soutěží.

Možnost nabídnout hodnotnější výhry uvítal i Kaufland. Naopak Globus podle mluvčí Pavly Hobíkové v prvním čtvrtletí zatím žádné soutěže o hodnotné ceny pro zákazníky neplánuje.

Podle advokáta společnosti PWC Legal, Miloše Sochora jde o důležitý marketingový nástroj pro obchodníky, jak k nákupu přilákat ještě víc zákazníků. „V praxi to znamená to, že samozřejmě nejpopulárnější je slosování nebo nějaký náhodný výběr. Jednak je to pro podnikatele nejjednodušší a samozřejmě je to i nejatraktivnější pro samotného spotřebitele. Může to být nějaké slosování z bubnu, může to být ‚každá xtá sms vyhrává‘ a podobně,“ dodává Sochor.

Nic nemůže obchodníky přinutit, aby výhru skutečně předali

Právě takto ale ještě do konce roku 2016 obchodníci nesměli postupovat. Vždy do soutěží museli zařadit třeba vědomostní nebo dovednostní prvky, aby vyloučili náhodu. Pokud tedy chtěla firma dát do soutěže jako výhru například auto, musel zákazník správně zodpovědět soutěžní otázky. V případě hry o automobil třeba kolik tenisových míčků se do vozu vejde.

Soutěže navíc musely obchodní řetězce oznámit finančnímu úřadu 15 dní před jejich zahájením. Za loterii, která nebyla nahlášená, hrozila pořadatelům až desetimilionová pokuta. Nově ale od ledna spotřebitelské soutěže hlídá Česká obchodní inspekce (ČOI) a to podle zákona o ochraně spotřebitele.

Německý řetězec začal prodávat prošlé potraviny. Bojuje proti nadměrnému plýtvání

Číst článek

„Pro Českou obchodní inspekci je tento typ kontrol novinkou a tím pádem i další kontrolní povinnost. Počáteční intenzita kontrol se bude samozřejmě odvíjet od počtu podání spotřebitelů. Na spotřebitelské soutěže dopadají obecné povinnosti především dle zákona o ochraně spotřebitele a Česká obchodní inspekce bude zkoumat, zda při soutěži neporušuje prodejce platné zákony a především, zda neklame spotřebitele, “sděluje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Za takové jednání by obchodnímu řetězci mohli inspektoři udělit až 5milionovou pokutu. Na obchodních řetězcích ale je, aby výhry byly pro zákazníky co nejlákavější. I tak ale podle advokáta PwC Legal Miloše Sochora přinášejí spotřebitelské soutěže rizika. Hlavně pro zákazníky obchodních řetězců, kteří se do slosování zapojí. Nic nemůže obchodníky přinutit, aby výhru skutečně předali.

„Obecně lze vymáhat takové soutěže, které jsou povolené zákonem, čili jedná se o klasické loterie, nějaké hazardní hry a podobně. Co se týče soutěží, které nejsou regulovány zákonem, nebo které nepodléhají úřednímu povolení, tak tam může být u spotřebitele problém s jejich vymáháním, “dále podotýká Sochor.

Podnikatelé si ale musí ohlídat i to, aby jejich soutěž nespadla pod definici hazardní hry podle nového zákona o hazardních hrách. Pořadatelé by tak neměli chtít po soutěžících, aby vsázeli peníze.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme