Obyvatelná planeta, gejzíry, zásoby vody na Marsu. Největší vesmírné objevy roku 2016

NASA se chystá představit „objev přesahující hranice naší sluneční soustavy“. Měl by se týkat informací o exoplanetách, tedy planetách, které obíhají kolem jiné hvězdy než Slunce. Exoplanety jsou hlavní nadějí, že existuje život i jinde ve vesmíru. Mnohé z nich se totiž podobají Zemi. Několik velkých vesmírných objevů představili vědci také v roce 2016. Podívejte se na šest největších objevů.

Tento článek je více než rok starý.

Gravitační vlny, které předpověděl Albert Einstein

Gravitační vlny, které předpověděl Albert Einstein | Foto: NASA

Potvrzení Einsteinovy teorie

Americká laboratoř LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory) v únoru 2016 oznámila, že se jí podařilo poprvé zachytit gravitační vlny. Jejich existenci přitom předpokládal už Albert Einstein před 100 lety.

ŽIVĚ: NASA představuje velký objev přesahující hranice sluneční soustavy

Číst článek

Gravitační vlny svým chováním sice připomínají světlo, ale na rozdíl od něj deformují (dalo by se říct, že smršťují a natahují) samotný prostor. Tento objev poskytuje astronomům nové možnosti výzkumu. Vědci totiž mohli do té doby zkoumat vesmír pouze tak, že sbírali světlo ze vzdálených objektů. Gravitační vlny ale vznikají jiným způsobem. Vědcům tak poskytnou informace, ke kterým by se jinak nemohly dostat.

Nejbližší obyvatelná planeta

Hvězda Proxima Centauri leží „pouhých“ 4,2 světelného roku od Země. Je tak kromě Slunce nejbližší hvězdou. V srpnu vědci oznámili, že v její blízkosti objevili takzvanou exoplanetu. Obíhá Proximu Centauri ve vzdálenosti, ve které by mohla existovat voda v kapalné formě. Je také 1,27krát větší než Země, takže má i správnou velikost, aby na ní mohl existovat život. Planetu pojmenovali Proxima b.

Proxima Centauri | Foto: NASA

Krátce po objevu skupina Project Blue začala stavět teleskop, který by měl planetu zkoumat. Vědci by také chtěli k planetě vyslat sondu, aby zjistila, jestli existuje na planetě nějaký život.

Obrovské ložisko ledu na Marsu

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter objevila na Marsu ložisko vodního ledu o rozloze větší než 300 000 kilometrů čtverečných. Mnohem zajímavější ale je, kolik vody se v oblasti nazvané Utopia Planitia nalézá. Je jí stejně jako v Hořejším jezeru, druhém největším jezeru na planetě Zemi, tedy asi 12 100 kilometrů krychlových. Vodní led by mohl být užitečný, pokud by se lidem podařilo usadit se na Marsu.

Vodní gejzíry na Europě

Americká agentura NASA objevila tryskající gejzíry vody na Jupiterově měsíci Europa. Vědci je objevili náhodou, když pomocí Hubbleova teleskopu zkoumali, jestli má vesmír atmosféru. Voda z nich tryská do výšky přibližně 200 kilometrů a na povrch měsíce se pak snáší jako déšť. Oceán na Europě obsahuje dvakrát víc vody než světové oceány, ale je skrytý pod tlustou vrstvou ledu.

NASA plánuje zveřejnit 'ohromující' objev mimo naši sluneční soustavu, více oznámí ve středu

Číst článek

Částice, která tvoří temnou hmotu

Vědci možná našli částici, ze které se skládá takzvaná temná hmota, potvrdily to čtyři studie vydané během roku 2016. Přestože temná hmota nevyzařuje, neodráží a ani neblokuje světlo (je tedy v podstatě neviditelná), gravitace temné hmoty může světlo ohýbat. Tímto způsobem ji vědci detekují.

Existuje řada důkazů, že temná hmota nejen skutečně existuje, ale ve vesmíru je jí pětkrát víc než „normální“ hmoty. Vědci ale nevědí, co vlastně temná hmota přesně je.

Trpasličí planeta má svůj měsíc

Vědci objevili, že trpasličí planeta objevená v roce 2007 v Kuiperově pásu za planetou Neptun a pojmenovaná 2007 OR10 (známá také jako Makemake) má svůj vlastní měsíc. Makemake je přitom sama velká jen asi jako polovina Měsíce, v průměru měří jen asi 1400 kilometrů. Jeho nově objevený měsíc má asi jen 160 kilometrů.

Trpasličí planeta Makemake a její nově objevený měsíc | Foto: NASA