Po vodě z Německa až do Prahy: Ředitelství vodních cest nechá na Vltavě a Labi zvednout devět mostů

Za několik let se vysoké lodě dostanou z Německa po vodě až do centra Prahy. Teď jim v tom brání devět překážek. Jde hlavně o nízké mosty na vltavském hořínském plavebním kanálu těsně před soutokem v Mělníku. Ředitelství vodních cest je nechá do tří let vyměnit za nové, vyšší. Některé z nich budou dokonce zvedací. Než dělníci nové mosty postaví, musí udržovat ty staré.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Most v Hoříně opravují svářeči

Most v Hoříně opravují svářeči | Foto: Radek Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

Jeden ze silničních mostů v posledních dnech opravuje parta svářečů. „Teď se tady děje to, že se opravují plechy, které jsou kvůli těžké dopravě, jak bych to řekl slušně, poškozené. Je tu mnoho podnikatelských firem, které mají těžší dopravu a bohužel je to jediný most, který se dá do Lužce přejet. Teď zavařujeme plechy, aby to drželo,“ popisuje cestmistr Michal Novák.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitelství vodních cest nechá na Vltavě i Labi zvednout mosty. Velké lodě se tak dostanou z Německa po vodě až do Prahy. V Hoříně natáčel redaktor Radek Duchoň

Jeden ze svářečů klečí na kolenou a dává jednotlivé železné pláty vedle sebe, poté je svařuje, aby most nebyl děravý. Konstrukce je celá ze železa. „Je to jen taková lokální úprava. Když se podíváte, uvidíte, jak je to i pod námi zrezivělé. Když je zvednou, měli by se zároveň opravit a udělat nové,“ doplňuje Novák.

Pod mostem proplouvá nákladní loď, která veze písek a vejde se tam jen tak tak. Na mostě je cedule, že se pod něj v současnosti vejdou lodě, které jsou maximálně 4,5 metru vysoké. To by se ale mělo do tří let změnit.

„První vysoká loď by mohla do Prahy doplout v roce 2020. Mělo by být hotovo na všech devíti mostech, které se budou zvedat, jak na plavebním kanále Vraňany - Hořín u Mělníka, tak na plavebním kanále v Praze mezi Trojou a Podbabou,“ vysvětluje zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský s tím, že jde o investici ve výši jedné miliardy korun.

Všechny mosty budou nově sedm metrů vysoké, a tak umožní plavbu více lodím. „Osobní lodě, ať už to jsou výletní lodě, které si musí demontovat zábradlí, lavičky, vybavení, které je na střeše, budou moci po Vltavě projíždět. V neposlední řadě se jedná o velké kabinové lodě, takzvané hotelové lodě, které začínají po Labi a Vltavě jezdit čím dál více. Je to velký trend,“ říká Bukovský a dodává:

„Vltava určitě nebude pro nákladní dopravu významná, je ale potenciál, aby se po řekách i po Vltavě mohly vozit třeba i kontejnery, a to nejen ze zámoří, ale třeba i kontejnery s tříděným odpadem z Prahy. Mohly by jet po Vltavě, a ne po silnici.“

Starosta Lužce nad Vltavou Patrik Rollo z ODS tři nové mosty v katastru obce vítá. Podle něj budou bezpečnější a hlavně tiší. „Od 82. roku se koresponduje, že se mají zvedat. Doufejme, že se to už spustí a historické mosty budou nahrazeny novými, kvalitními a moderními.“

Velká akce se zvedáním mostů začne už v příštím roce.

Radek Duchoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme