Petr Hartman: Babiš nebo Sobotka? Kdo umí lépe dělat politiku jako marketing?

8. březen 2017

Vládneme dobře, ale neumíme to dostatečně prodat voličům. Musíme zlepšit marketing a nepropadat hysterii, že sněmovní volby dopadnou stejně špatně nebo ještě hůře než ty podzimní do krajů a do třetiny Senátu. Zhruba s tímto poselstvím předstoupí před delegáty sjezdu sociální demokracie dva její nejvyšší muži Bohuslav Sobotka a Milan Chovanec.

Jak dokazují jejich slova i vývoj volebních preferencí, nedokázali si během více než tří let vládnutí poradit s pojetím politiky ve stylu Andreje Babiše. V ní momentálně není důležité, kdo co dělá, ale jak to prezentuje na veřejnosti. Názorně to dokládá více než desetiprocentní rozdíl ve volebních preferencích ve prospěch hnutí ANO.

To zatím s pomocí marketingu zvládá i problémy, do kterých se jeho šéf Andrej Babiš dostal. Například v souvislosti s Čapím hnízdem či korunovými dluhopisy. Alespoň co se stabilní a relativně vysoké voličské podpory týká. Jako ministr financí může Babiš lépe prodávat například přebytkový rozpočet za loňský rok, nebo vyšší výběr daní a podobně.

Z pozice premiéra to sice Sobotka může komentovat a některé Babišovy výroky korigovat, ale zatím mu to velký zisk nepřináší. Jak správně marketingově pracovat s emocemi a zjednodušenými výroky, ukazuje šéf hnutí ANO i v případě summitu Evropské unie a premiérovy účasti na něm.

Vypořádat se s tzv. kmotrovským pojetím politiky

Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.

Z Babišových vyjádření si lidé odnesou dojem, že Sobotka dává přednost stranickým povinnostem před státnickými. Řeč je o tom, že v Bruselu bude přítomen pouze ve čtvrtek. V pátek už bude v Brně usilovat o znovuzvolení do čela sociální demokracie. Vicepremiér Babiš ho za to kritizuje, byť v pátek dojde na summitu pouze k neformálnímu jednání.

Z přestřelky ve stylu, kdo si plní lépe své povinnosti, kdo umí cizí jazyky a kdo ne, kdo kolikrát na jednáních na unijní úrovni chyběl, může jen těžko vyjít Bohuslav Sobotka vítězně. Pro většinu veřejnosti představují různá fakta spíše detaily, se kterými se nehodlá zabývat a nějak je zpracovat. Výsledný dojem bude nejspíš ten, že Sobotka dal přednost stranickému sjezdu před hájením zájmů Česka v Bruselu.

Sociální demokraté typu Bohuslava Sobotky, Milana Chovance, nebo třeba i jejich oponenta Jeronýma Tejce, mohou jen obtížně přesvědčovat veřejnost o lepším hospodaření se státními financemi, nebo o důsledném boji proti korupci. Na to jsou příliš spjatí se skandály, které provázely politické dění v této zemi v době, kdy ho Andrej Babiš ovlivňoval pouze ze zákulisí a nikoli přímo, tak jak to činí od voleb v roce 2013.

Zároveň se sociálním demokratům nedaří vypořádat s tzv. kmotrovským pojetím politiky v regionech. Jednoznačně se odstřihnout od těchto praktik a lidí, kteří je provozují. Také kvůli tomu může Andrej Babiš i po více než třech letech strávených ve vládě kritizovat politiku zavedených stran a tvářit se, že s tím nemá nic společného. Pochopitelně kromě maličkosti, že s nimi koaličně vládne a že je zatím ještě potřebuje.

autor: Petr Hartman
Spustit audio