Petr Hartman: Miloš Zeman vykročil za obhajobou prezidentského úřadu s řadou slibů

10. březen 2017

Slibem neurazíš. Touto zásadou se řídí prezident republiky Miloš Zeman. Názorně se to projevuje nejen při setkávání s občany při výjezdech hlavy státu do regionů. Miloš Zeman tuto metodu použil i v momentu, kdy před novináři potvrzoval svoji účast v boji o prezidentský úřad.

Z jeho úst například zaznělo, že nebude útočit na žádného z protikandidátů a nebude odpovídat na případné výpady na jeho osobu od těchto lidí. Zároveň slíbil, že nepovede předvolební kampaň a nebude se účastnit televizních a rozhlasových debat.

Jsou sliby, které už při vyřčení splnit nelze. Jiné lze zase za určitých okolností porušit. Například s oblíbeným Zemanovým vysvětlením, že jen blbec nemění své názory.

V době, kdy ještě není jasné, kdo všechno se bude skutečně ucházet o prezidentský úřad, může Miloš Zeman být velkorysý. Konkrétně v tom slova smyslu, že nemá potřebu se vůči nikomu vymezovat. V momentu, kdy by šlo do tuhého, a Zemanovi hrozila porážka, musel by oprášit svoji taktiku z kampaně před posledními prezidentskými volbami.

Může něco ohrozit prezidentskou obhajobu Miloše Zemana?

V ní často ne úplně férovými zbraněmi útočil na své konkurenty. Jak ukázal volební výsledek, byl s tím úspěšný. Zvlášť v televizních debatách své protivníky drtil. Lze proto počítat s tím, že se na televizní obrazovce v případě potřeby objeví i jindy než v sólo rozhovorech pro soukromou televizi, případně ve zpravodajství.

Miloš Zeman oznámil na Hradě, že bude znovu kandidovat.

Miloš Zeman je sice favoritem prezidentských voleb, ale není dopředu daným vítězem. Proto bude svoji strategii přizpůsobovat aktuálnímu vývoji a vědomí porušování slibů mu v tom bránit nebude. Tím se vracím k vyřčeným slibům. Splnění jednoho z nich není reálné.

Miloš Zeman jako úřadující prezident dělá sám sobě kampaň prakticky každý den a každým svým výrokem nebo činem. Pokud by kampaň dělat nechtěl, musel by rezignovat a odcestovat na pustý ostrov. To je pochopitelně nesmysl.

Miloš Zeman tak skutečně nemusí vést žádnou speciální kampaň, aby dokázal oslovit voliče. To systematicky dělá od nástupu do funkce, tedy více než čtyři roky. Někdy je více, jindy méně úspěšný, čemuž odpovídá kolísání jeho popularity měřené v průzkumech veřejného mínění. Například v prosinci 2014 po jeho některých kontroverzních výrocích spadla podle CVVM Zemanova popularita na 34 procenta. Což by na znovuzvolení asi nestačilo.

Zkrátka prezidentskou obhajobu Miloše Zemana může nejvíce ohrozit Miloš Zeman.

autor: Petr Hartman
Spustit audio