A / Věda a výzkum: Vlajková loď časopisů Akademie věd ČR

20. březen 2017

Vychází nový časopis o vědě. Komu je určený a co čtenářům nabídne? Hostem Magazínu Leonardo byl šéfredaktor časopisu A / Věda a výzkum Viktor Černoch.

„V Akademie věd, která tento časopis vydává, vzniknou periodika hned tři,“ uvedl šéfredaktor. „Právě toto tištěné „áčko“ má být vlajkovou lodí instituce a prezentovat naše výzkumy směrem k veřejnosti.“

Instituce vydávala časopis s názvem Akademický bulletin, který se transformoval v interní elektronický časopis určený zaměstnancům Akademie věd. „Takže to AB už se nabízelo. A ten třetí titul ABC/věda pro každého bude určen středoškolským zájemcům o vědu.“

„První číslo časopisu A je určeno skoro pro každého, ale předpokládá vzdělanějšího čtenáře. Vychází jednak v papírově podobě, ale elektronicky je dostupný všem na webu AV ČR. Bude vycházet čtvrtletně, takže příští číslo nás čeká na začátku června,“ dodal Černoch.

Časopis je dílem členů redakce, kteří ve spolupráci s vědci z akademie popularizují jejich výzkumy. „Nechtěli jsme, aby články psali sami vědci. Mají přeci jen spoustu důležitější práce.“


„Naším největším úkolem je být zprostředkovateli. Vědci mají často oprávněný dojem, že je jejich výzkum komplikovaný a je třeba ho vysvětlit do hloubky, aby byl správně pochopen. Čtenář laik potřebuje téma vysvětlit jednoduššími pojmy, a v tom spočívá naše role. S kolegy vědci je ale spolupráce výborná, takže nenarážíme na potíže.“

Každé číslo má vždy jedno velké téma, kterému je věnováno asi 12 stránek, pak je doplněn dalšími články, pravidelně přinese také velký a dlouhý rozhovor s osobností z AV ČR.

„Klademe důraz i na vizuální stránku, aby byl pěkný a čtenáře zaujal. Kromě a agenturních fotografií a fotobank máme interní fotografku, která fotí nejen akce v instituci, ale i stylizované umělecké fotografie pro nás časopis,“ lákal čtenáře na vzhled magazínu Černoch.

Časopis ale není na prodej, „Je zdarma v elektronické podobě a v tištěné na akcích Akademie věd České republiky.“

Jak vnímá šéfredaktor současnou situaci na trhu vědeckých časopisů u nás? „Náš časopis chceme odlišit tím, že oproti komerčním časopisům, které si nemohou dovolit mít toho tolik, si my můžeme dovolit dlouhé články i náročnější obsah.“

„Nejsme závislí na tom, kolik lidí si nás koupí a jakou „bulvární" informaci do časopisu dáme. My bulvární informaci nechceme. Chceme mít seriozní informace podané zábavnou a čtivou formou,“ shrnul záměry nového vědeckého periodika Viktor Černoch.

Spustit audio