Odstranění filtru z dieselových aut výkon nezlepší. Takové vozy navíc nesmí na silnici

Dieselová auta, která nemají filtr pevných částic, nesmí podle českých zákonů na silnici. Jenže některé autoservisy řidičům, kteří mají s filtrem potíže a potřebují ho vyměnit, na internetu nabízejí, že tuto součástku z vozu jednoduše odstraní.

Kromě finanční úspory jim pak navíc slibují, že jejich auto po odstranění zmiňované součástky získá lepší jízdní vlastnosti a sníží se jeho spotřeba.

Protiprávního jednání se autoservisy dopouštějí nikoli nabídkou, jako spíše prováděním odstranění filtru. Alespoň to říká právník z AK Glatzová & Co. Jindřich Jelínek.

Čtěte také

Správný postup pro opravu filtru, tedy vyčištění nebo výměna filtru za nový, by podle něj měl být stanoven výrobcem. Pak by měl nadále plnit svou funkci. A pokud to servis takto neudělá, tak se podle Jelínka dopouští přestupku podle zákona o obecné bezpečnosti výrobku.


Otázka je, zda orgány využívají své pravomoci a nějakým způsobem to hlídají, sankcionují a řeší.JINDŘICH JELÍNEK

A jaké postihy servisům hrozí? Jde o sankci až do výše 50 milionů korun. „Podle tohoto zákona ukládá sankce Česká obchodní inspekce,“ říká Jelínek.

Dodává také, že pokud je vozidlo, kterému byla určena nutnost montáže filtru pevných částic, provozováno bez tohoto filtru, tak neodpovídá homologaci. „Tím pádem je provozováno v rozporu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětluje s tím, že majiteli vozidla může být uložena pokuta.

Nižší spotřeba a lepší výkon? Nesmyly!

Majitelé vozidel na v podstatě nelegální operaci přistupují i ze zoufalství. Upozorňuje na to Libor Fleischhans, odborník ze společnosti IHR technika, podle kterého některá vozidla v městském provozu prakticky nevyjedou na silnici, kde by se filtr při vyšší rychlost zregeneroval.

„Potom se mohou dostat do rukou neodborníků, kteří řeší filtry nabídkou odstranění jako definitivní řešení, to znamená, že už je nebude trápit,“ vysvětluje.

Některé servisy také slibují, že vůz bude mít po odstranění filtru nižší spotřebu a zlepší se mu výkon. To jsou podle Fleischhanse nesmysly. „Vozidlo je vyvíjeno s protitlakem ve výfuku, se kterým počítá celý vývoj motoru,“ vysvětluje.

autor: tpa
Spustit audio