Obezita škodí i za volantem. Větším řidičům hrozí více zranění

Lidé s nadváhou by si měli dávat víc pozor za volantem. Američtí vědci z kalifornské univerzity prozkoumali přes 3000 nehod a zjistili, že se obézní řidiči při nehodě zraní častěji než ostatní. Výrobci vozů na jejich potřeby totiž často nemyslí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavována podle lidí s normální hmotnosti, respektive s lehkou nadváhou.

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavována podle lidí s normální hmotnosti, respektive s lehkou nadváhou. | Foto: Fotobanka Profimedia

Pan František z Prahy vážil ještě nedávno přes 150 kilogramů a za volantem se mu moc dobře nesedělo. „Velký problém jsem viděl v tom, že v autě sedíte nakřivo. Ke dveřím je málo místa, takže sedíte furt nahnutý na stranu k šaltpáce a když jedete dál, tak vás bolí záda,“ vysvětluje.

Problémem byly pro muže, kterému se podařilo zhubnout přes 40 kilo i bezpečností pásy. „Když vám něco zapadlo za čelní sklo, tak jste se tam nenahnuli,“ dodává.

Má vaše dítě nadváhu, nebo je obézní? Ověřte si to v online kalkulačce

Číst článek

Nejen, že obéznější lidé nemají v autě kolem sebe moc místa, ale jsou také při nehodě méně chráněni. Automobilky totiž při bezpečnostních testech s obézními pasažéry nepočítají. „Pasivní bezpečnost automobilů je nastavována podle lidí s normální hmotnosti, respektive s lehkou nadváhou. Všechny figuríny a uspořádání interiéru automobilů se vytváří s pohledem na tzv. normálně těžké lidi,“ popisuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Při nehodě pak můžou mít obézní lidé často vnitřní poranění. Záchranáři s jejich vyproštěním běžně problémy nemají. Jenže, jak popisuje vedoucí Záchranné služby v Praze Ondřej Franěk, občas musí přijet na pomoc další technika. „Při vyproštění obézních osob postupujeme prakticky stejně jako v běžných případech. Někdy ale může vyproštění vyžadovat nasazení dalších hasičů nebo vytvoření většího prostoru pro vyproštění - tedy odstranění celé střechy, nebo větší části vozidla.

V Česku má podle čísel Eurostatu problém s obezitou 19 procent obyvatel. To nás v rámci Evropské unie řadí na šesté místo. Hůře jsou na tom už jen Britové, Estonci, Maďaři, Litevci a Malťané.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme