Češi jdou do sebe. Studují etikety, zajímají se o superpotraviny a třetina z nich sportuje

Češi dbají na své zdraví. Alespoň podle nejnovějšího průzkumu společnosti GfK. Často sportují a zajímají se také o zdravé stravování. Podle České asociace Sport pro všechny mají tuzemští sportovci rádi cyklistiku, lyžování nebo třeba míčové sporty a utrácí za ně několik stovek měsíčně. Sportovní vybavení také stále častěji vybírají jako dárek pro své blízké.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohyb (ilustrační foto)

Pohyb (ilustrační foto) | Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic, Giorgio Minguzzi

Nějaké sportovní aktivitě se v Česku věnuje každý třetí člověk. Oblíbené jsou podle průzkumu společnosti Gfk hlavně cvičení v posilovnách nebo tanec. Jaké další pohybové aktivity lidé volí pro své zdraví, popisuje Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu z GfK.

„Pěší turistice, ať už v podobě procházky, Nordic walkingu, chůzi do schodů nebo jakémukoli pěšímu pohybu venku, se věnuje 20 procent obyvatelstva České republiky. Se stoupajícím věkem k této činnosti inklinuje daleko více lidí. Nejaktivnějšími sportovci, co se týče pěší turistiky, jsou lidé nad 60 let,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podle posledních dat z průzkumu ING banky z roku 2014 se průměrné roční sportovní výdaje rodiny pohybovaly do 14 tisíc korun.

To, že je vztah Čechů ke sportům stále pozitivnější, potvrzuje i Vít Hanáček z České asociace Sport pro všechny. „To období, kdy v podstatě nesportovali, se vylepšilo. Mají daleko víc podmínek, než bylo dříve. Navíc je spousta asociací, které se sportu věnují. Rodiče dětí také dbají na zdravý životní styl, takže dochází ke zlepšení situace,“ říká.

Podle něj mají Češi rádi ježdění na kolech, kolečkových bruslích, lyžích či třeba snowboardu nebo míčové hry. Velký boom ale zažívá i již zmíněný Nordic walking, tedy chození s holemi.

„Dnes už existují i komerční lektoři, které si může člověk objednat. V každém případě je to pohybová aktivita, kterou lze doporučit lidem, kteří mají nějaké zdravotní problémy,“ popisuje Hanáček.

Má vaše dítě nadváhu, nebo je obézní? Ověřte si to v online kalkulačce

Číst článek

Ročně i 20 tisíc za sport

Sportovní zboží bylo podle statistik portálu Heuréka.cz jedním z nejkupovanějších před Vánoci. Podle posledních dat z průzkumu ING banky z roku 2014 se průměrné roční sportovní výdaje rodiny pohybovaly do 14 tisíc korun. Polovinu této částky spolklo pořízení výbavy. Náklady rodin se sportujícím dítětem dosahovaly skoro 20 tisíc korun. Jen pohyb ale Čechům ke zdravějšímu životu nestačí.

Pětina lidí se také snaží jíst zdravě, do svých jídelníčků zařazuje ovoce a zeleninu, snaží se omezit cukr nebo třeba konzumací bílého pečiva a zbytečně se nepřejídat.

„Ke zdravému stravování se přiklánějí více ženy, 28 procent, než muži - 17 procent, ale také lidé ve věku 15-29 let či osoby s vyšším vzděláním,“ doplňuje Večerková ze společnosti GfK.

Obezita škodí i za volantem. Větším řidičům hrozí více zranění

Číst článek

Zdravě se superpotravinami

Do zdraví Češi i rádi investují, potvrzuje marketingová manažerka společnosti Vivantis Hana Hutlová. „Dlouhodobě se na špičce drží přípravky na podporu imunity, detoxikace a kloubní výživy a pak to jsou také superpotraviny,“ vyjmenovává přípravky, které Češi v internetových lékárnách nakupují nejčastěji.

Například v internetovém obchodu Kolonial.cz poptávka po tzv. superpotravinách stále roste a měsíčně za ně utrácejí zákaznici i stovky korun.

„Stálicemi je třeba papája, avokádo nebo ananas. Trendem poslední doby je třeba acai nebo goji, které obohacují především snídaně, nebo třeba mochyně, která svou chutí připomíná kombinaci ananasu, jahod a cherry rajčat,“ dodává František Brož, mluvčí Kolonial.cz.

Důraz na etiketu

Etikety s obsahem a hlavně původem potravin si čte podle Potravinářské komory stále víc spotřebitelů. „Čím dál víc lidí dbá na původ potravin a výrobce. Zřejmě i kvůli celé řadě potravinářských skandálů, které přišly ze zahraničí. Řada výrobců si tak své produkty značí jako české nebo kvalitu produktů označuje pomocí Klasy, regionální potraviny nebo české cechovní normy,“ říká mluvčí komory Dana Večeřová.

Roste i zájem o potraviny s nálepkou BIO. Ročně za ně utratí lidé podle statistik ministerstva zemědělství asi dvě miliardy korun. Na celkových prodejích potravin tvoří bio asi necelé jedno procento.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme