Boeing 737 slaví půl století v oblacích. 'Prasátek' nám nad hlavou proletí každou chvíli až 2 tisíce

Americký boeing 737 je nejrozšířenější tryskové dopravní letadlo na světě. Firma Boeing vyrobila přes 9 tisíc kusů a tvrdí, že v každém okamžiku je ve vzduchu 2000 letadel tohoto typu. Ten úplně první, boeing 737-100 odstartoval do vzduchu právě před půl stoletím. Brzy se do pravidelného provozu dostane už čtvrtá generace tohoto legendárního letounu, určeného pro krátké a střední tratě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 737 - 100

Boeing 737 - 100 | Foto: Creative Commons Genérica de Atrubución/Compartir-Igual 2.0, flickr Aero Icarus

Z tovární haly vyjel první Boeing 737 už na začátku roku 1967. Vítaly ho tehdy tisíce fanoušků letectví. Neoslnil je ale elegantním vzhledem. Se svým krátkým širokým trupem přilepeným k zemi a krátkými křídly působil naopak jako „neohrabaný tlouštík“.

Přehrát

00:00 / 00:00

Boeing 737 slaví 50 let v oblacích

„Boeing 737 je piloty i leteckým personálem důvěrně zvaný bulík nebo také prasátko,“ říká letecký odborník Martin Salajka. Nízký podvozek měl svůj účel - pozemní personál měl při obsluze a údržbě na všechny důležité prvky dosáhnout bez schodů. Do celého světa se tak 'bulík' brzy rozšířil i díky své spolehlivosti a jednoduché obsluze.

„Od začátku byl postavený pro létání se dvěma piloty, takže i ovládání systémů bylo mnohem jednodušší,“ potvrzuje pilot Ladislav Keller, který s Boeingy 737 nalétal 11 tisíc hodin. K první sérii přidal Boeing v 80. letech minulého století druhou, zvanou „klasik“.

„Když se zdálo, že Boeing už nemá co nabídnout, tak přišel s novou generací (NG), klasická 737 prošla modernizací, zejména co se týče pohonných jednotek a ekologičností provozu,“ říká Keller.

Podvozek tam máte 30 metrů nad hlavou, popisuje zážitek ze Sint Maarten 'lovec letadel' Dominik Hanke

Číst článek

Pochvalují si ji i piloti. „Nová generace je komfortnější, má o něco delší trup a vyšší podvozek, ovladačů v kabině je méně a hlavně postupy jsou sofistikovanější, létání je mnohem příjemnější,“ dodává.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme