Volkswagen naučil lidi v Evropě kupovat naftová auta. Bohužel, říká aktivista

4. květen 2017

Světové metropole řeší, jak zlepšit životní prostředí a kvalitu vzduchu. Proto se na konci loňského roku zavázali zástupci Paříže, Madridu, Atén a Mexico City, že do roku 2025 úplně zakážou vjezd automobilům s dieselovými motory. Průzkumy navíc ukazují, že část manažerů v automobilovém průmyslu budoucnosti vznětových motorů nevěří. Je tato technologie určena k vyhynutí?

„Jen v Evropě se prodalo za minulý rok 8,6 milionů osobních aut na naftu, takže se obávám, že konec dieselů se neblíží,“ uvedl v pořadu Pro a proti zakladatel občanského sdružení Antidiesel.eu Petr Ptáček.

Ten připomněl, že se dnes do vznětových motorů vstřikuje močovina. „Volkswagen to nazývá AdBlue. Další názvy jsou Blue Motion nebo Green Line. Co tím výrobci chtějí říct?“


Bohužel Volkswagen naučil lidi v Evropě kupovat naftová auta, to se prostě stalo. Propaganda byla tak silná a marketing natolik agresivní, že tomu všichni propadli… Když otevřu jakýkoli motoristický magazín, tak novináři elektrická auta nebo hybridy většinou haní. Podle nich jsou nejlepší diesely, rachtající a smrduté automobily.Petr Ptáček.

„Je to trošku propaganda, která má ve spotřebitelích evokovat, že si kupují něco, co je opravdu ekologické, lepší než hybridní nebo elektrický vůz, a že z výfuku jejich naftového miláčka nevychází vůbec nic škodlivého. To ale není pravda. Je tam obrovské množství emisí dusíku, a to je problém, který například v Londýně zabije 3000 lidí ročně.“

„Po 100 letech nenastala v automobilovém průmyslu žádná změna. Na každém veletrhu vám nabídnou jen benzín nebo naftu, a žádnou jinou alternativu. Škoda teď nabízí CNG (stlačený zemní plyn), ale to je všechno,“ konstatoval Ptáček.

Šéfredaktor odborného serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký připomněl, že v případě vznětových motorů nejde jen o pohonné jednotky pro osobní auta.


Já jsem poměrně skeptický k různým druhům pohonných jednotek. Každý způsob má své přednosti i nevýhody. Problém je spíše ve filozofii, jak používat motorová vozidla tak, aby byla co nejekologičtější.Vladimír Rybecký

„Nedokážu si představit, jak by dnes města fungovala bez dopravy užitkových vozidel, dopravy zboží bez nákladních aut, bez třetiny lokomotiv, nebo se zlikvidovala lodní doprava. Protože všechny tyto způsoby dopravy se bez vznětových motorů neobejdou.“

Vznětové motory u osobních aut se používají takřka výhradně v Evropě. „V Asii nebo Americe je to naprosto zanedbatelný podíl.“

„Je to evropská specialita, která vznikla v 70. letech, když především ve Francii a Německu byly daňové výhody a možnosti jak obcházet placení daní díky tomu, že se používaly vznětové motory v autech,“ vysvětlil expert.

Postupně nastal technický vývoj, který z naftových vozů udělal moderní turbodiesely, které mají pro řidiče velmi příjemné vlastnosti. „A proto je začali evropští řidiči uznávat.“

„Technicky je sice možné zachytit všechny zplodiny, a i velmi přísné emisní hodnoty splnitelné jsou. Otázka je, kolik to bude stát a jestli taková vozidla někdo bude chtít… Elektromobily jsou hitem spíše mediálním, ale zájem ze strany motoristů o ně není,“ popsal současnou situaci na trhu s automobily Vladimír Rybecký.

autoři: ves , oci
Spustit audio