Návod k výrobě semtexu je sice na internetu, ale doma v koupelně ho nenamícháte, říká Ivo Varga z pardubické Explosie

15. květen 2017

Existuje jen málo českých vynálezů, které se nesmazatelně otiskly do tváře dnešního světa. Patří mezi ně lodní šroub, kontaktní čočky - i nechvalně proslulá trhavina Semtex, kterou v roce 1952 vyrobil nenápadný chemik z Pardubic Stanislav Brebera. „Poznal jsem ho jako vedoucího výzkumné skupiny i jako pedagoga,” říká Ivo Varga, vedoucí technolog pardubické společnosti Explosia.

Nad zrodem jednoho z nejslavnějších československých vynálezů se dodnes vznáší řada pochybností. Nahrává jim to, že americká C-4, hlavní konkurent semtexu, vznikla v úplně stejné době.

„Pravděpodobně jde o náhodu. Už od konce 2. světové války se vyvíjely nové trhaviny, a to jak pro novodové typy vojenských prostředků, tak pro atomový průmysl,” upozorňuje Varga.

Právě kategorie plastických trhavin nedala vědcům spát. Ženijní vojsko potřebovalo novou trhavinu - trinitrotoluen, který se používal do té doby, mu totiž nevyhovoval. Proto československá armáda vydala pokyn k výzkumu nové plastické trhaviny.

Tajemství, které najdete na internetu

Semtex, který spatřil světlo světa už v roce 1952, dnes vyrábí pardubická společnost Explosia. „Používáme při tom stále tutéž technologii, kterou od roku 1956 chrání vojenský patent,” říká technolog Ivo Varga.

Postup výroby semtexu sice patří ke střeženým tajemstvím, přesto ho, jak odborník na trhaviny upozorňuje, ten, kdo opravdu chce, dohledá na internetu. Ovšem není prý důvod k panice.


K výrobě semtexu potřebujete speciální pojivo a brizantní trhavinu, kterou si doma v koupelně pravděpodobně nevyrobíte.IVO VARGA

„K výrobě semtexu potřebujete speciální pojivo a brizantní trhavinu, kterou si doma v koupelně pravděpodobně nevyrobíte,” říká Ivo Varga.

V kamenolomu i letadle

Semtex má i dnes, v době míru, řadu využití. Používá se v kamenolomech, ale - překvapivě - třeba i na palubě letadla.

„Například nad pilotem letadla L-159 je vytvořena síť z jemných vlákem plastické trhaviny, která před tím, než se spustí katapultovací systém, rozdrtí překryv kabiny,” popisuje Ivo Varga.

Nehrozí pak to, co jsme viděli například ne filmu Top Gun - totiž že si pilot při pokusu o katapultáž zlomí vaz o střechu kabiny.

Audio záznam si poslechněte ve videu přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: lvb
Spustit audio