FuckUp Nights: Nezdary jsou zdrojem inspirace i motivace. A podmínkou úspěchu

31. květen 2017

Jeden neúspěch nám může dát více než tisíc úspěchů – to je hlavní myšlenka, ze které vychází tzv. FuckUp Nights, tedy večery o pracovních selháních. Během nich před publikum předstupují úspěšní lidé z rozličných oborů, aby se podělili ne o to, jaké dobré vlastnosti nebo skvělé strategie je k úspěchu přivedly, ale naopak o to, bez jakých neúspěchů, tedy fuckupů, by se jejich cesta neobešla.

Model, který přišel původně z Mexika, si celkem rychle našel své publikum i u nás. Kromě Prahy se s FuckUp Nights můžete setkat i v Brně, Plzni, Hradci Králové, nebo třeba v Ostravě.

Pozvání na v pořadí 17. večer oslavující pracovní nezdary přijala moderátorka a zpěvačka Emma Smetana, fotograf Martin Feix, majitelé designového vetešnictví Adam Karásek a Jiří Mrázek, iťák Ondřej Červinka a milovnice příběhů a podporovatelka tradičních řemesel Bára Perglová.

Víš, co pije a jaké filmy sleduje tvůj zákazník?

„Myslím, že neúspěchy jsou daleko inspirativnější než úspěchy. Můžeme se z nich totiž poučit,“ vysvětluje svou motivaci ke zvednutí hozené rukavice Bára Perglová. Její první podnikatelský projekt designových polštářů ztroskotal na nejasné definici cílového zákazníka.

Nezdar ji ale neodradil, naopak – při dalším projektu HNST.LY ho použila ke svému prospěchu: „Sepsala jsem obšírný plán toho, jak bude můj zákazník vypadat, kolik mu je, kam chodí, co pije, na jaké kouká filmy, prostě všechno. A dokonce jsem se vypravila na ulici mezi lidi, abych se zeptala, jestli by vůbec o můj produkt měli zájem,“ přibližuje během své desetiminutové prezentace.

Za tři měsíce 17 euro – vetešnická mise v Lipsku

FuckUp Nights

Že cesta k úspěchu vede přes větší či menší neúspěchy, potvrzují i Adam Karásek a Jiří Mrázek. Jejich vetešnické impérium Nanovo získalo ocenění Czech Grand design – obchod roku 2015, nicméně za sebou mají dnes už úsměvný příběh o tom, jak si jeli do ostravského autobazaru koupit své první skutečně reprezentativní auto, nebo také o tom, jak se svým PopUp storem dobývali Lipsko:

„To byla taková hurá akce, kde jsme skončili v plusu – za tři měsíce asi sedmnáct euro. My si totiž předem nezjistili, co je v okolí za obchody, a když jsme pak přijeli tu naši parádu sbalit, zjistili jsme, že za rohem je mnohem větší obchod, stejně zaměřený, akorát levnější a s větším výběrem. Tak jsme si tam alespoň pak nakoupili,“ vysvětlují pobavenému publiku Adam Karásek a Jiří Mrázek. Vzápětí se ale neváhají podělit také o poznatky o tom, jaké nevýhody může přinést rozhodnutí spojit v podnikání síly s letitým kamarádem.

Získání nadhledu nad nezdary

„Já jsem měl firmu a zkrachoval jsem, tak se teď chodím bavit neúspěchy druhých,“ říká s nadsázkou jeden z návštěvníků, ale jedním dechem hned dodává, že se na FuckUp Nights chodí samozřejmě i inspirovat. Právě zisk nadhledu nad svými nezdary je jedním z hlavních cílů FuckUp Nights i podle jejich pořadatele, Tomáše Studeníka:

„Snažíme se zvát lidi, kteří se nebojí říct příběh o něčem, co se jim v životě nepovedlo. Cílem ale není, aby pak lidé odcházeli v depresi a s přesvědčením, že nic nemá cenu. Naopak, chceme ukázat, že všechny nezdary jsou nutnou podmínkou toho, aby se nakonec něco povedlo.“

autor: Iva-Hedvika Zýková
Spustit audio