Technobaroko pro mladé turisty? Czech Tourism vyhodil za klip hodně peněz, soudí experti

22. červen 2017

Jak nalákat mladé turisty do Česka a propagovat je jako zemi příběhů? Agentura Czech Tourism to v novém klipu zkouší přes spojení techna a barokní hudby. Cílovou skupinou jsou mladší cestovatelé z generace Y, tedy mladí lidé narození mezi lety 1986 a 1995, kteří velkou část svého času tráví na sociálních sítích. Videoklip za 400 tisíc korun uvidí diváci v Evropě, ale také v Latinské Americe a Rusku.

„Videoklip je krásný, kreativní, efektní, ale naprosto neefektivní, protože popírá principy tvorby reklamy. Nepadne na úrodnou půdu,“ tvrdí odborník na reklamu a marketing Robert Němec.


Hlavní sdělení musíte říct v prvních třech sekundách, pak už člověk hledá, jak reklamu přeskočit. Tady do poslední chvíle nevíte, na kterou je to zemi. Jsou to vyhozené peníze.Robert Němec

Ten nerozumí zaměření na mladou generaci, protože šedesát procent zahraničních turistů se ubytovává ve čtyř a pětihvězdičkových hotelech. „Tedy většinou starší lidé, kteří zde utrácejí hodně peněz, a na ty bychom se měli zaměřit. Ne na mladé, kteří tu stráví maximálně tři noci,“ doplňuje.

Baroko nezaujme

Podle bývalé marketingové ředitelky agentury Czech Tourism Nory Dolanské navíc mladé těžko zaujme barokní hudba, kterou většinou neposlouchají. „Chápu, že hledat témata společná pro celou Českou republiku je složité, dobře to znám. Ale baroko určitě nebude tím lákadlem,“ myslí si Dolanská.


Marketing založený na různých historických obdobích je dnes už totálně passé.Nora Dolanská

„Více by se měla zdůrazňovat témata jako sport a volný čas. Letos jsme se například v Praze zaměřili na kavárny, což má obrovský úspěch. Lidé chodí po Praze a hledají nové kavárny v různých podchodech a zahrádkách. Tohle je pro mladou generaci zajímavější,“ tvrdí ředitelka agentury Prague City Tourism.

Internetová reklama vs. videoklipy

Podle Němce by bylo mnohem efektivnější zaměřit se na reklamu v internetových vyhledávačích, aby se v nich objevovaly výsledky odpovídající na otázky typu „Co dělat v České republice?“. „Je to lepší než videoklipy. Bohužel se s tím ale nedá chlubit na vládě, v Czech Tourismu nebo v médiích,“ doplňuje.

Naopak podle Dolanské dnes videa na sociálních sítích doslova vládnou. „Pokud bychom se rozhodli, že letošek bude rokem baroka, tak se to musí s něčím spojit. Třeba s velkou výstavou v nějakém paláci. Anebo propagovat naši architekturu jako takovou, a ne pouze jedno období, které navíc mladé generaci mnoho neříká.“

autor: rkr
Spustit audio