Psycholog Václav Mertin: Učitelé neumějí pracovat s dětskou radostí

27. říjen 2018

Dnes se rodiče dětem věnují hodně, někdy až moc. Honí je z kroužku na kroužek a pořád jim připravují nějakou činnost. Něco tomu prý ale schází.

„Je to nějaké to společné nicnedělání!“ Děti přitom od dospělých potřebují pomoc úplně se vším. „Dopředu nikdy nevíte, jestli konkrétní dítě to či ono doopravdy zvládne nebo ne. Proto mu musíme pomáhat. Pokud je to ve vašich silách,“ tvrdí dětský psycholog Václav Mertin.

Škola je podle něj dobrá instituce, ale děti jsou různé a škola hlásá jednotnost a uniformitu. „Každé vybočení dítěte je hned problém. Česká škola prostě není nastavená na radost.“

Sám napsal desítky knih a studií o dětech, kantorech, různých podobách vzdělávacího procesu. Václav Mertin stál také u zrodu projektu smluv škol s rodiči, které vycházejí z nedílné odpovědnosti obou stran za to, jak se žák chová, vyvíjí, plní své povinnosti.

Studium vs. realita

Vyrůstal jako jedináček, o vše se ale vždy musel dělit s rodiči. Vděčí jim dnes prý hlavně za toleranci. Třeba ho nechali číst knížky, i když někdy neměl splněné všechny školní povinnosti. Škola ho totiž dvakrát nebavila.

Ke studiu psychologie Mertina přivedla představa, že bude bádat o fungování lidské psychiky. To prý ale až tak úplně pravda není. Dnes pracuje v poradně pro malé děti, kde je konečně spokojený, a to už přes 40 let. „Žiji velmi spokojený život, protože je má práce hodně pestrá. Těším se na vnoučata a ona na mne… Kdyby to tak bylo dál, byl bych opravdu šťastný,“ dodává psycholog.

autor: Filip Lukeš
Spustit audio

Související