Kalifornská zelená ekonomika běží i bez fosilních paliv. Mohou ji jiní následovat?

Pro každého, kdo si myslí, že environmentální regulace dusí zisky, musí být Kalifornie trnem v oku. Tamní politika zaměřená proti znečišťování ovzduší zatím nedopustila, aby stále vzkvétající ekonomika začala uvadat.

V posledních devíti letech zveřejňuje kalifornský think tank s názvem Next 10 každoroční Index zelené inovace. Letošní výsledky potvrdily trend posledních let: Za poslední čtvrtstoletí populace a HDP Kalifornie neustále stoupají, zatímco množství emisí oxidu uhličitého v přepočtu na obyvatele zůstává stejné, píše server Wired.

Zelená špička

Kalifornii to ale nestačí a míří mnohem výš. Do roku 2020 by chtěla omezit množství emisí na úroveň z roku 1990 a po dalších deseti letech je snížit o 40 procent. Kalifornie zatím zaznamenala růst i v době obratu směrem k zelenější politice. Je otázkou, zda její dlouhodobé environmentální cíle udrží ekonomiku i nadále v dobré kondici.

Kalifornie je už dlouhé roky na špici zelené politiky. Vše začalo, když Los Angeles zareagovalo na četné protesty místních kvůli špinavému vzduchu a v roce 1947 zřídilo úřad zabývající se znečištěním ovzduší. Byla to vůbec první instituce tohoto druhu ve Spojených státech.

V následujících desetiletích Kalifornie vypracovala předpisy pro ekologicky šetrné budovy, efektivní normy pro elektrospotřebiče a systém stanovující stropy pro obchodování s emisemi. A to vše s jediným cílem – omezit znečištění životního prostředí.

Zároveň se stát po celou dobu snažil ulehčit podnikání. Mimo jiné oddělil prodej elektřiny od příjmů, což zvýšilo efektivitu celého systému. Kalifornie má také zdravě nastavený net-metering, který umožňuje majitelům střešních solárních panelů prodávat víc ze svých přebytků energie do sítě.

Všechny legislativní změny vedly k tomu, že „Kalifornie má energeticky nejúčinnější ekonomiku světa a zároveň nejméně náročnou na oxid uhličitý,“ říká Adam Fowler, vedoucí výzkumu ve společnosti Beacon Economics, která z pověření think tanku Next 10 vytváří Index zelené inovace.

Ministerstvo dopravy otestovalo dva nové vozy z koncernu VW

A navíc se to vyplácí. Podle Fowlera je za každými deseti tisíci dolary utracenými v Kalifornii o 55 procent méně oxidu uhličitého než ve zbytku Spojených států. „Z našich dat jasně vyplývá, že je možné oddělit využívání fosilních paliv od HDP,“ říká Fowler.

Kalifornie si to může dovolit

Jenže Kalifornie je v některých ohledech výjimečný případ. Ne každý stát má dostatek přírodních zdrojů, přímý přístup k transpacifickému obchodu, a navíc je Mekkou zábavy i nových technologií. Kdybychom odstřihli méně zdatné ekonomiky od fosilních paliv, mohlo by to způsobit katastrofální recesi. Ve skutečnosti i někteří Kaliforňané pochybují, že stát splní své cíle a do roku 2030 sníží emise o více než 40 procent, píše server Wired.

Panují například obavy, že výroba elektromobilů neudrží krok s dalším vývojem. Pokud by regulace začaly nepříznivě dopadat na dodavatele ropy a zemního plynu, nejspíš by vzrostly ceny pohonných hmot a to by zase způsobilo rozpor mezi kalifornskými zelenými ambicemi a posedlostí automobilismem. Ve skutečnosti je asi největším překvapením poslední zprávy think tanku Next 10 právě prudký růst emisí z vozidel, a to o 2,7 procent mezi lety 2014 a 2015.

Většina těchto emisí pochází z osobních aut a jejich nárůst způsobil globální nadbytek benzínu. V roce 2014 jeho ceny poklesly a Kaliforňané v následujícím roce ujeli skoro o tři miliardy kilometrů víc než dřív. Podle Fowlera se trendy v automobilovém průmyslu mění nezávisle na přebytcích ropy. „Hyundai se začíná soustřeďovat na výrobu elektromobilů i Volvo ustupuje od konvenčních motorů,“ říká Fowler.

Byznysový kalkul

I elektromobily od Tesly už pronikají na masový spotřebitelský trh. „To nejsou změny, které přináší nějací dlouhovlasí hippísáci, co by chtěli dělat dobro. Je to podnikatelská komunita, která působí na volném trhu a inovace využívá k řešení problémů,“ dodává Fowler.

Elektromobil Tesla Model 3

Ach, ten kapitalismus. Vidíme, jak se snaží zachránit naši Zemi před … kapitalismem, podotýká Nick Stockton, redaktor serveru Wired. Koneckonců snaha západní civilizace neomezeně růst nás dostala do současných potíží s fosilními palivy. Na rozdíl od spalovacích motorů může ale kapitalismus běžet na jakýkoliv druh energie – pokud je jí hodně.

„Civilizace za dobu svého trvání měnila zdroje pohonu. Jen velmi krátký časový úsek intenzivně využíváme fosilní paliva a hned si myslíme, že je to jediný způsob, jak zajistit ekonomický růst,“ říká Noel Perry, zakladatel think tanku Next 10. Pokud se ukáže, že čistá energie skutečně může pohánět ekonomiku, aniž by zruinovala svět, bude to něco opravdu výjimečného, uzavírá server Wired.

autor: kult
Spustit audio