Učitelé čelí stále většímu tlaku, hrozí jim vyhoření. Prázdniny nutně potřebují, říká psycholožka

4. září 2017

Školní prázdniny jsou důležité nejen pro děti, ale také pro učitele, na které jsou často kladeny stále větší nároky. Práce pedagogů přitom spadá pod takzvané pomáhající profese a hrozí jim tedy vyšší riziko vyhoření.

Podle Ireny Smetáčkové z katedry psychologie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy jsou prázdniny pro učitele velmi důležité. „Zcela jistě bych nesouhlasila s názory, že jsou to dlouhé prázdniny, že je to velký luxus, který jiné povolání nemá a tak dále. Ta silná zátěž zkrátka vyžaduje delší období při rekonvalescenci,“ říká.


Syndrom vyhoření je stav, kdy nás přestává bavit to, co nás dříve naplňovalo, pro co jsme profesně žili a dělalo nám radost. Vyhoření se může projevit různě – například bolestí břicha anebo hlavy, nechutí jít do práce a v případě učitelů třeba také averzí na hluk.

Na katedře psychologie při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, se prováděl rozsáhlý výzkum syndromu vyhoření u učitelů základních škol, kterého se zúčastnily takřka dva a půl tisíce učitelů. Podle předběžných výsledků se ukazuje, že až 60 % vyučujících se cítí být v dlouhodobém stresu a 48 % dotázaných odpovědělo, že mají pocit ohrožení syndromem vyhoření.

Že je při profesi učitele člověk vystaven větší míře stresu a situacím, které jej emočně vyčerpávají, si myslí i psychoterapeutka Magda Vašáková-Loumová. Nároky na práci pedagoga přitom stoupají. Učitelé se musejí průběžně vzdělávat a přizpůsobovat se novým trendům i podmínkám. Stále navíc bojují s nízkými platy a silnou kritikou škol ze strany společnosti.


Myslím si, že je možná složitěji nastavený celkový kontext toho, kdo je žák a kdo učitel, kdo má jaké kompetence nebo kdo si co může dovolit.Dr. Magda Vašáková-Loumová

„Je něco jiného mít třídu složenou z dětí, které si jsou svojí úrovní a socio-kulturním zázemím podobné a naopak učit ve třídě, která je velmi pestrá, kde jsou děti se speciálními vzdělávacími potřebami,“ upozorňuje Smetáčková, která také připomíná, že učitel má mnoho dalších rolí – například také komunikuje s rodiči, což někdy nebývá úplně jednoduché. Hlavně má ale velkou zodpovědnost, zatímco možnosti, jak si ve třídě získat autoritu, se stále zužují.

autor: anr
Spustit audio