Kokain na předpis i únos Erdogana. Na německém internetu vítězí Die Partei

24. září 2017

Německá satirická politická strana Die Partei jednoznačně vítězí v popularitě na sociálních médiích. Analýza dat ukázala, že na Facebooku má více fanoušků než křesťanští demokraté kancléřky Angely Merkelové. Ani ultrapravicová Alternativa pro Německo (AfD) nemá tak silnou fanouškovskou základnu, přestože sociální média jsou zpravidla doménou podobných populistických stran.

O satirické straně Die Partei píší britské deníky Guardian a Independent.

Mladým lidem, kteří v úřadu spolkového kancléře nepamatují nikoho jiného než Merkelovou, se může německá politika zdát poněkud fádní. Zatímco současná kancléřka pravděpodobně zůstane u moci na další funkční období, strana parodující tradiční politické subjekty zažívá prudký nárůst popularity na sociálních sítích.

Strana extrémního středu

Stranu založili v roce 2004 redaktoři satirického časopisu Titanic jako humorný projekt, který upozorňuje na absurdity politického systému. Formace se prezentuje jako zástupce „elity i lidu“ a na politickém spektru podle svých slov okupuje „extrémní střed“.

Manifest strany se vysmívá tradičním sociálním otázkám, na které zavedené strany nenašly spolehlivou odpověď. Její členové parodují politiky nošením šedých obleků a slibují například povolit alkohol za volantem, prodávat kokain na předpis nebo unést tureckého prezidenta. Die Partei na sebe poprvé výrazněji upozornila před třemi lety, když získala křeslo v Evropském parlamentu.

Straně v posledních měsících výrazně přibylo členů, celkový počet přesáhl 25 tisíc. Satirická Die Partei tak co do počtu členů dohání pravicovou Alternativu pro Německo, která má v současnosti necelých třicet tisíc členů. Očekává se, že v dnešních volbách AfD překročí pětiprocentní hranici a poprvé tak vstoupí do parlamentu.

Protiimigrační letáky Alternativy pro Německo (AfD)

Podobně jako populistické strany v jiných evropských zemích překonává Alternativa pro Německo tradiční strany na sociálních sítích. Za letošní srpen zaznamenala na Facebooku třikrát více interakcí s uživateli než levicoví Die Linke a šestkrát více než středopravicová CDU.

Zklamaní idealisté

Satirická Die Partei, vedená stand-up komikem Serdarem Somuncu, získala na internetu více příznivců než kterákoliv jiná strana. Tradičním partajím se nedaří přilákat mladé lidi, říká kandidát v berlínské čtvrti Kreuzberg Nico Semsrott. Mainstreamové strany podle něj nejsou schopné dát jasně najevo, jaké je jejich poselství.

Mladí lidé prý mají pocit, že je žádná z tradičních stran nedokáže zastupovat. Pro mnohé z nich je proto Die Partei jediným způsobem, jak se zapojit do politiky. Semsrott dodává, že kdyby lidé mohli volit od šestnácti let, mohla by strana získat až dvacet procent hlasů. Jednatřicetiletý kandidát proto věří, že se jeho formace v budoucnosti dostane do parlamentu.

„Jsme zklamaní idealisté, kteří se nechtějí vzdát svých snů. Že chceme některé změny, které možná nejsou realistické, bereme s humorem, než abychom se litovali,” říká o straně. Sám chce být “hlasem inteligentních, zoufalých lidí,“ řekl Semsrott deníku Independent.

Die Partei upoutala pozornost třeba umístěním reklamy na erotické stránky a také akcemi satirika Shahaka Shapiry, který ve straně vykonává funkci titulovanou „ministr propagandy“. Shapira se stal administrátorem celkem jednatřiceti pravicově naladěných Facebookových skupin a ve snaze o „nápravu internetu“ jejich obsah změnil.

Nebylo to prvně, co Shapira podobným kouskem upoutal mediální pozornost. Už si letos rýpl do turistů, kteří se fotí v prostorách berlínského památníku obětem holocaustu. Do snímků nalezených na sociálních sítích na počítači přimontoval záběry z koncentračních táborů. Nedávno pro změnu kritizoval sociální síť Twitter za to, že portál nesmazal komikem nahlášené nenávistné příspěvky. Jejich obsah proto nasprejoval před hamburské sídlo společnosti.

Tilo Kmieckowiak z firmy Quintly, která poskytuje software na sbírání dat ze sociálních sítí, považuje za překvapivé, že AfD a Die Partei v tomto ohledu výrazně předčily tradiční politické strany. „Zdá se, že skandální polické názory a provokativní humor dokáží upoutat nejvíce pozornosti,“ říká expert. Neočekává se, že by Die Partei získala potřebných pět procent hlasů a dostala se do parlamentu. Její kampani se nicméně podařilo rozpoutat debatu.

Promarněný hlas

Logo

Příznivci formace se domnívají, že by se tradiční politické strany mohly z jejích důvtipných metod poučit. Najdou se ale i kritici, kteří ji zavrhují jako „elitářskou a nemorální“. Novinář Stefan Niggemeier je přesvědčený, že každý hlas pro Die Partei je promarněným hlasem, který raději měl být použit jako hlas proti AfD.

Populistická Alternativa pro Německo si pro svou internetovou kampaň najala texaskou firmu Harris Media, která dříve pracovala třeba i pro amerického prezidenta Donalda Trumpa nebo britskou nacionalistickou stranu UKIP.

Nakolik sociální média ovlivní dnešní volby, není jasné. Tradiční mediální domy si v Německu udržují větší důvěru, než je tomu jinde v Evropě a poměr lidí, kteří používají internet jako jediný zdroj informací je v Německu menší, píše Guardian. „Sociální sítě hrají v Německu poměrně nevýznamnou roli v politické komunikaci, a to i v předvolebním období,“ podotýká Paul-Jasper Dittrich z berlínského Institutu Jacquese Delorse.

A přidává, že populistické strany používají sociální média jako hlavní prostředek jejich komunikační strategie. Ve srovnání se svými evropskými protějšky ale předsedkyně AfD Frauke Petryová výrazně zaostává. Zatímco francouzská nacionalistka Marine Le Penová má na svých internetových profilech kolem milionu sledovatelů, Petryová má ani ne čtvrtinu.

Spustit audio