Pasažéři by si měli v letadlech zvykat na turbulence, za několik let jich přibude až trojnásobně

9. říjen 2017

Důvodem nárůstu turbulencí, který nás čeká v druhé polovině tohoto století, mají být klimatické změny. V nejnovější studii to tvrdí vědci z univerzity v britském Readingu. Kvůli extrémnějšímu počasí dojde prý k vytváření kapes zvlněného vzduchu v atmosféře. Nárůst počtu turbulencí, i jejich intenzity, přitom nebude zanedbatelný. Na nejvytíženějších trasách se má četnost skoro ztrojnásobit.

„Turbulence, to je řekněme neuspořádané proudění, které vzniká na rozhraní vzduchu s různými vlastnostmi – například když část vzduchu má jinou rychlost proudění nebo teplotu než jiná jeho část. Když se tyto dvě části potkají, vzniká turbulence,“ vysvětluje klimatolog z Českého hydrometeorologického ústavu, Radim Tolasz.


Klimatické změny mohou podle vědců ovlivnit jak lokální vlastnosti vzduchu, tak i vlastnosti tryskového proudění.

Turbulence vznikají často také ve spojitosti s takzvaným tryskovým prouděním. Jde o velmi rychlé proudy vzduchu ve výškách mezi sedmi a patnácti kilometry. Tyto takzvané jetstreamy obtékají celou Zemi a využívají je třeba dopravní letadla. Když jim totiž jetstream fouká do zad, letí vůči Zemi rychleji.

Podle Radima Tolasze vzniklo sice studií na toto téma už několik, ale pořád je jich moc málo na to, abychom měli jistotu, že se předpovědi klimatologů skutečně vyplní.

Méně klidné cestování čeká v příštích desetiletích hlavně cestující mezi Evropou a Severní Amerikou. Vědci počítají s nárůstem turbulencí až o 180 % nad severním Atlantikem a o 160 % nad evropskou pevninou. S výrazným nárůstem vědci počítají taky v oblastech severního Tichého oceánu a Asie.

Nedá se říct, že by letadla kvůli turbulencím měla častěji padat, Jsou totiž na tuto zátěž stavěná a velká dopravní letadla nemají problém běžným turbulencím odolat. Vědci se spíš bojí o zdraví pasažérů a posádek. Už dnes totiž často při nenadálé turbulenci dochází k úrazům.

Podle serveru ScienceDaily.com nenadálé poryvy vzduchu zraní ročně stovky cestujících. Britští vědci proto upozorňují, že pokud chceme růstu těchto škod předejít, musíme vymyslet lepší způsoby předvídání turbulencí. Jejich nebezpečí totiž spočívá v tom, že nejsou vidět.

autor: ono
Spustit audio