Umělkyně spojuje lidi a slepice s designem. Před Expem 58 vystaví zlatý kurník z projektu CocoKarl

Překvapit milovníky designu, ale také napravit reputaci slepicím, které mnoho lidí má za hloupé ptáky, chce umělkyně Tereza Janečková. Na nadcházející přehlídce Designblok představí kurník v podobě slepice, který navrhla a ve kterém budou ptáci také pobývat. Lidé ho budou moci vidět od 26. do 30. října před bruselským pavilonem Expo 58 na Letné.

Janečkové projekt Cocokarl zahrnuje i šperky a módní doplňky. Všechny mají motivy slepice, které autorka sama chová. Vytiskla je na 3D tiskárně, která také má podobu slepičky. „Jsem sama chovatelkou vzácných plemen, objíždím s nimi výstavy a ráda bych, kdyby slepice žily ve větší úctě, jako tomu bylo dříve," říká Janečková. Kurník na Letné bude volně přístupný, lidé budou moci slepicím dát něco k jídlu a pokud budou mít štěstí, najdou za to vajíčko.

„Společnost dnes vnímá kury domácí jako hloupé ptáky, kteří žijí ve špinavém chlívku, zapáchají, vydávají divné zvuky a občas snesou vejce. Přitom v historii měly slepice čestné postavení u dvora a objevovaly se i na honosných obrazech," uvedla autorka.

„Šperky z kolekce Cocokarl získaly uznání na přehlídce Prague Fashion Week, ale patří k němu i zranitelné kuřátko u mě doma na zahradě. Bude to kontejner na recyklaci krmení pro slepice, stejně jako skládací domácí kurník i vrcholně designový příbytek pro slepice v podobě sochy jedné z nich. Vznikne tak společenství lidí, kteří usilují o návrat ke svému lidství. Propojujeme i město i venkov a dostaneme se i k nejnovějším technologiím, protože šperky z kolekce Cocokarl tiskneme na 3D tiskárně," řekla Janečková.

Překvapit milovníky designu, ale také napravit reputaci slepicím, které mnoho lidí má za hloupé ptáky, chce umělkyně Tereza Janečková. Na nadcházející přehlídce Designblok představí kurník v podobě slepice (na vizualizaci)

Projekt Cocokarl propojuje tvůrce různých oborů, ať už jde o design, komunikaci či stavitelství, s chovateli, drobnými zemědělci i majiteli restaurací, a dále se zákazníky design-shopů, milovníky umění a ekology.

Prostřený Designblok

Ústředním tématem 19. ročníku Designbloku je jídlo. „Uvede instalace rekordního počtu 304 designérů, módních návrhářů a designérů šperku," sdělila za pořadatele Barbora Švehlová. Festival představí novinky českých i zahraničních designérů a výrobců v nábytku, svítidel nebo bytových doplňků, módy, šperku, dětských hraček, knih či elektroniky. Účastníci budou z deseti zemí.

Průmyslový palác se promění v Superstudio, kde návštěvníci najdou novinky firem, a Openstudio s tvorbou 169 designérů, studií, škol a módních návrhářů. Letos obnovená tradiční sklářská značka Rückl například vystaví novou kolekci broušeného skla od Ronyho Plesla.

Vedle volné tvorby výstava ukáže proměny srdce od několika tvůrců, kteří umělecké variace lidského srdce ze skla, oblečení či šperků navrhly pro kampaň Žiješ srdcem. Ta učí lidi předcházet a včas odhalit kardiovaskulární onemocnění i jak se mají lidé zachovat, pokud se s infarktem či mrtvicí setkají. Designblok ukáže srdce od Liběny Rochové, Maxima Velčovského, Studia Dechem, Janji Prokić, značky Zorya či Studia Vrtiška-Žák. Na konci listopadu se jejich díla vydraží.

Projekt CocoKarl
autor: Radiožurnál | zdroj: ČTK
Spustit audio