Cimbál je těžký jenom na nošení, říká šéf folklorního souboru Pentla

15. listopad 2017

Kroj se pro něj stal přirozeným oblečením a hraní na cimbál je jednodušší než na housle. Martin Gabriel, cimbalista a vedoucí známého souboru Pentla z Boršic na Uherskohradišťsku, patří k lidem, kteří folkloru propadli od malička

K Pentle přitom Martin Gabriel směřoval od malička. Jeho rodiče byli zakládající členové souboru. „Pentla u nás byla přítomná každý den,“ vysvětluje Martin. Společně s bratrem tancovali v Pentličce a oba později nastoupili také v „dospělé“ Pentle.

A cesta k hraní na cimbál byla pro Martina Gabriela vydlážděna také po rodinné línii. „Jeden ze strýců hraje na cimbál. Odjakživa se mi to líbilo, byla to přirozená cesta,“ dodává folklorista, který se ve hře na cimbál vyučil v uherskohradišťské základní umělecké škole.

Hrání na cimbál přitom Martin Gabriel nepovažuje za obtížné. „Cimbál je těžký, když se nosí. Podle mě je těžší hrát na housle,“ říká. Právě na housle hraje jeho bratr. V souboru není mladší sestra, ta se zatím rozhodla jít jinou cestou a studuje balet.

Pro Martina Gabriela se stal přirozenou součástí života kromě cimbálu i kroj. Ten si obléká každý týden. „Od čtyř let jsem v kroji chodil, takže jsem zvyklý,“ říká.

V Pentle velí osmi muzikantům a asi třiceti tanečníkům. A jak sám o sobě říká, je poměrně benevolentní šéf. Společně se svými kolegy nastoupil do rozjetého vlaku, Pentla funguje od roku 1987. „Museli jsme se všechno rychle naučit, ale zvládli jsme to,“ říká Martin Gabriel. A vysvětluje, co vlastně znamená název Pentla. „Zdobí kroj a zároveň ho drží pohromadě. A jmenovat se mašla by asi nebylo dobré,“ dodává.

Pentla, která teď slaví třicet let, se zaměřuje především na písně a tance ze Slováckého Dolňácka, ale není to jediná inspirace. Někdy folkloristé zabrousí do Strání nebo do Hrozenkova.

A pořád se snaží hledat i nové věci. Ve dvouhodinovém představení k výročí souboru si tak folkloristé připravili kromě starších věcí i dvě úplné novinky. „Jeden je tanec robota s pracovní tématikou a druhý je častkovský tanec,“ říká Martin Gabriel.

Spustit audio