Otázka nezní, jestli regulovat Facebook, ale proč, vysvětluje sociolog médií

5. leden 2018

Sociální síť Facebook je nepolitická platforma pro dvě miliardy uživatelů, říká zakladatel a šéf této sítě Mark Zuckerberg. Podle kritických hlasů má ale tato společnost na politiku značný vliv, navíc vychází vstříc politickým klientům. „Facebook dnes je standardní součástí politické soutěže, je to dlouhodobě etablovaný prostředek politické komunikace,“ uvedl v pořadu Pro a proti sociolog médií Václav Štětka z britské Loughborough University.

To podle Štětky přináší celou řadu negativních jevů, kterým by společnost měla věnovat větší pozornost. „Je nutné promýšlet možnosti vyšší regulace.“

Příkladem můžou být poslední prezidentské volby ve Spojených státech amerických, kdy Facebook za ruské peníze zveřejnil na stránky zveličující některé sociální hrozby.

„Řada běžných uživatelů, ale i politiků a vlád si tehdy uvědomila, že jsou zranitelné, stejně jako demokracie, a jak je snadné prostřednictvím cílené dezinformační kampaně ovlivnit konkrétní volby.“


K Facebooku a dalším je třeba přistupovat jako k tradičním masovým mediím. Proměnil se způsob, jak lidé konzumují informace, takže významná část populace získává informace právě ze sociálních sítí. Václav Štětka

Probíhá také šetření o vlivu ruských sil na hlasování o brexitu. „Pokud vím, zatím nejsou žádné jednoznačné výsledky, tedy se nepodařilo dokázat, že by ovlivnění bylo zásadní pro rozhodování Britů v referendu v roce 2016,“ říká Štětka.

„Britská vláda se snaží najít způsoby regulace tohoto koncernu, bere si příklad z Německa. Nyní má na stole expertní materiál, který doporučuje, aby Facebook a Google byly zákonem vnímány jako mediální koncerny. Měly by nést břemeno zodpovědnosti za obsah, který distribuují.“

To by byl významný posun proti současnému stavu. „Protože Facebook i Google se brání povinnosti, kterou sebou nese tato definice.“

„Otázka tedy není, jestli by měl být Facebook a další platformy regulovány, ale proč by neměly být regulovány,“ upozorňuje Štětka.

Internetový publicista a provozovatel serveru Pooh.cz Daniel Dočekal souhlasí, že Facebook do politického boje zcela určitě zasahuje. „Jde o velmi výkonný marketingový nástroj, který sám sebe tak prodává.“

„Jestli je s tím možné něco dělat a jestli je Facebook neutrální platforma, je hodně diskutabilní,“ dodává znalec internetového prostředí.


Facebook je prostě nástroj, na kterém si může snadno naklikat reklamu kdokoliv. Pokud represivní režim přijde s požadavkem posílit svou moc a zaplatí, tak mu Facebook ochotně dodá své marketéry, kteří mu pomůžou. Daniel Dočekal

podle Dočekala ale nejde jen o území Spojených států amerických a jen o Facebook. „Twitter také měl velmi silně placené kampaně, které volby ovlivňovaly, docházelo k tomu i na dalších sociálních sítích. Podstatnější je to, že k tomu docházelo a bude docházet v jiných zemích, a to se u Facebooku v tuto chvíli skoro vůbec neřeší.“

„Facebook i Google se snaží dlouhodobě jakékoli zodpovědnosti vyhnout. Právě politická reklama podléhá přísné regulaci, musí být uvedeno, kdo byl jejím zadavatelem. Nejen těmto společnostem se daří této povinnosti vyhnout, dokonce se jim skoro podařilo dojednat si výjimku.“

Dočekal ale věří, že je dostatek zákonných prostředků k tomu, aby sociální platformy mohly dobře regulovány. „Ozývají se i názory, že je třeba definovat nová pravidla.“

Daniel Dočekal

Nejen Facebook by se měl řídit pravidly v každé jednotlivé zemi. „Mluvíme tady o desítkách zemí a stovkách jazyků. Těmto společnostem se ale daří velmi dobře se vyhýbat lokálním zákonným požadavkům.“

„I Evropskou unii několikrát Facebook obešel tak, že se jejím hrozbám vysmál. Tvrdí, že sídlí v USA, a tudíž se na něj žádné evropské nebo lokální zákony nevztahují. Navíc je tak veliký, že téměř s radostí půjde do každého sporu,“ konstatuje Dočekal.

autoři: pdu , oci
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.