Lukáš Jelínek: Pokročí Babišova vláda v boji s korupcí?

5. leden 2018

S novým rokem poznáme, co ve skutečnosti v nové vládě je. Andrej Babiš jí dokázal zajistit výborné entrée. Spousta atraktivních vizí, neokoukané tváře, podpora prezidenta. Dokonce i návrh programového prohlášení kabinetu je materiál sympatický a čtivý.

Jenže rčení „slibem nezarmoutíš“ známe všichni. Teď půjde o to, co a jak budou ministři – ať už s důvěrou, nebo bez ní – realizovat ve skutečnosti. A protože s Babišovým vstupem do politiky byl spojován odpor ke korupci a klientelismu, počkejme si, co nyní, kdy má vše pod palcem, vykoná na tomto poli. Tedy nad rámec přeobsazování pozic ve státní správě a orgánech státních fondů a firem, které již rozjel.

Z programového prohlášení na první přečtení vyčuhují závazky, jež si předsevzala už vláda Bohuslava Sobotky, v níž bylo hnutí ANO také zastoupeno – mimo jiné na vlivných místech ministrů financí a spravedlnosti.

Proto, když dnes Babiš slibuje novelu zákona o státním zastupitelství nebo nový zákon o soudech a soudcích, je na místě se ptát, proč se o to Robert Pelikán nepostaral již v předchozích čtyřech letech.

Vládní dokument dále slibuje: „Prosadíme novelu zákona o registru smluv; závazná bude pro všechny státní firmy včetně ČEZ či České pošty. Budeme prosazovat rozšíření působnosti NKÚ na územně samosprávné celky a veřejně vlastněné obchodní společnosti.“ Opět jde o nedodělky po předchozí koalici.

Nejvyšší kontrolní úřad, mrakodrap, budova

Pokračování byznysové mise

Přitom pokud jde o NKÚ, jsou známé Babišovy ostré výpady proti jeho prezidentovi Miloslavu Kalovi – čímž se mimochodem premiér neliší od svého rivala Miroslava Kalouska z TOP 09. A přestože dnes hnutí ANO trpělivě s prezidentem NKÚ vyjednává o obsazení kolegia úřadu, jako vstřícné gesto rozhodně nepůsobí záměr změnit jednací řád vlády tak, aby se jí šéf kontrolorů nebo třeba předseda statistiků či státní tajemník pro Evropu nemohli automaticky účastnit.

Prezident NKÚ na vládu docházel především kvůli projednávání kontrolních závěrů týkajících se konkrétních ministerstev. Přátele si tam tím nedělal, ovšem prestiž NKÚ rostla a výhrady až na výjimky dopadaly na úrodnou půdu.

Samotné téma pravomocí kontrolorů je politicky citlivé napříč spektrem. Zejména je nutné prolomit nedůvěru lokálních politických reprezentací. Aby své záměry vláda naplnila, bude se muset hodně otáčet a s NKÚ kooperovat.

Jak si ale povšimla Rekonstrukce státu, což je aliance neziskovek bojujících s korupcí a prosazujících transparentnost, je prohlášení Babišova kabinetu mnohem méně konkrétní než to Sobotkovo a zapomíná na opatření proti čerpání veřejných prostředků společnostmi s anonymními vlastníky, řešení netransparentních veřejných zakázek malého rozsahu nebo na zajištění transparentních a odborných nominací do orgánů státem vlastněných podniků.

Premiér Andrej Babiš na zasedání vlády

Není radno brát připomínky Rekonstrukce státu na lehkou váhu, zvlášť když tato neziskovka se do budoucna hodlá mnohem víc zaměřit i na dodržování principů „dobré vlády“, které se týkají kvality exekutivy, legislativy a ústavnosti obecně.

Čím spornější je, nakolik budou fungovat parlamentní kontrolní mechanismy, tím víc stoupá na významu kontrola ze strany médií a občanské společnosti. Kromě toho se musí Andrej Babiš potýkat s neslábnoucím podezřením, že politika je pro něj pouze pokračováním byznysové mise. Proto je v jeho vlastním zájmu nezůstat jen u proklamací a na spuštění protikorupčních mechanismů máknout usilovněji než v minulé vládě.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.