V Aeru Vodochody dokončují vyspělý letecký simulátor

Aero Vodochody chce dokončit simulátor dvoumístného cvičného letadla L-159B. Žádá proto o grant Ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle specialisty vojenského programu továrny a bývalého velitele armádních vzdušných sil Jana Vachka zlevní zařízení výcvik pilotů a zároveň výrazně zvýší šance na export letadel z vodochodské zbrojovky. Proto teď Aero bude svá dvoumístná proudová letadla nabízet i s vyspělými simulátory.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Saab J-39 Gripen na letišti

Saab J-39 Gripen na letišti | Foto: SAAB-BAE Systems

Samotné zařízení vypadá jako jakási polokopule, kde se promítá naprogramovaný záznam okolí, které pilot vidí při reálném letu. Uprostřed je umístěna věrná kopie sedačky. Simulátor je narozdíl od konkurenčních výrobků vybaven i skleněným displejem, kde se zobrazují všechny důležité informace. Takový displej mají i moderní stíhačky místo klasických kulatých budíků.

Šéf projektu Petr Raška říká: "L-159B je zamýšlený coby pokračovací cvičný proudový letoun pro náročné zákazníky, kteří potřebují cvičit na letadla, jako jsou F-16, Gripen a podobně. Samozřejmě nemůžeme nabízet pouze letadlo samotné, protože pilota je nejprve nutné na samotný let připravit."

Specialista vojenského program Jan Vachek dále Českému rozhlasu řekl, kolik peněz takový simulátor ušetří: Cena letové hodiny se dnes pohybuje řádově v tisících dolarů a pomocí simulátorů můžeme ušetřit dvacet až třicet procent hodin letů díky faktu, že se pilot dopředu perfektně připraví."

Aero vyvíjí simulátor společně s českou firmou Ekom. Projekt už loni získal od státu osmnáct milionů korun a na letošním zbrojařském veletrhu Idet v Brně i prestižní zlatou cenu.

Pavel Otto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme