Školy zavádějí do výuky robotické hračky. S čínskou vládou spolupracuje Lego

21. únor 2018

Mezi čínskými rodiči roste poptávka po tom, aby se jejich děti naučily programovat už od útlého věku. Na to reagují výrobci hraček. A na trhu se tak objevila celá řada robotických stavebnic, díky kterým mohou děti už od předškolního věku proniknout do tajů moderních technologií.

Podle kanálu NewsAsia roste zájem o interaktivní a robotické hračky proto, že se tak děti přístupnou formou mohou velice brzo naučit schopnosti, které budou v blízké budoucnosti potřebovat. Firma Lego třeba úzce spolupracuje s čínskou vládou, podle které hračky mohou snadno naučit děti základním principům vědy, technologií, inženýrství a matematiky.

Dnešní děti taky přicházejí do kontaktu s technologiemi už od útlého věku. A podle šéfredaktora serveru Hybrid.cz Jana Horčíka jim robotické hračky pomáhají pochopit, jak moderní svět funguje.

Kromě toho, čínský vzdělávací systém je velice tvrdý. Děti jsou často spánkově deprivované a na hraní nemají moc čas, takže robotické hračky ve školách jim podle kanálu NewsAsia můžou tuhle tak trochu ztracenou část dětství částečně nahradit.

Dětské programování

Programování si nesmíme představovat jenom jako nějaké zdlouhavé psaní složitých kódů. V tomhle případě to berme spíš jako myšlenkový proces, kdy dítě chce dosáhnout nějakého konkrétního cíle, a musí si ujasnit, jaké konkrétní kroky k němu povedou.

„Programování rozvíjí spoustu dalších dovedností, především logické myšlení, schopnost utřídit si větší projekt, navrhnout si postup tak, abych se dostal k danému cíli. Učí základy automatizace, které do budoucna najdou využití,“ vysvětluje Horčík.

Výuka probíhá formou her, které dětem přiblíží nejenom to, jak se tvoří příkazy pro program nebo nějakého robota. Když si vezmeme jako příklad stavebnici Lego WeDo 2.0, tak je to v podstatě běžná krabice s Legem, ve které jsou zároveň elektromotory, baterie nebo senzory pohybu. A to celé je doplněné aplikací pro tablet.

Logo

Prakticky to vypadá tak, že děti ve škole dostanou za úkol postavit nějakého konkrétního robota nebo vozítko. A pak v aplikaci vyberou, co má robot kdy udělat. Třeba že má někam jet a pak přehrát zvuk.

Celosvětový trend

Poptávka není jen v Číně, ale po celém světě. Delší dobu je trend patrný hlavně v západních společnostech a na trhu je třeba řada online aplikací, které učí intuitivně děti programovat hry, drony, nebo vlastní aplikace. Kromě Lega jsou pak populární malí robůtci Ozoboti nebo Quirkboti.

Případ Číny je ale zajímavý tím, že konkrétní firma, tedy Lego, začala na výuce úzce spolupracovat s vládou. A pomáhá třeba i se vzděláváním učitelů, organizací soutěží nebo mimoškolních kroužků programování. To na západě není tolik běžné.

České školy začínají tyto metody už postupně využívat také. Třeba na základní škole 5. května v Liberci, ve které se děti s robotickými hračkami učí na prvním i druhém stupni. A škola nabízí i volnočasový Lego kroužek. Podle serveru VeŠkole.cz zájem žáků momentálně převyšuje možnosti školy. Robokroužek navštěvuje zhruba 60 žáků prvního stupně a ani tak se nedostalo na všechny.


autoři: ono , jpr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.