Soukromé školy podněcují konkurenci, říká předseda jejich sdružení. Některé ale nedostanou akreditaci

2. březen 2018

Provozovat soukromou školu v České republice může být poměrně adrenalinový sport. Opakuje se totiž situace, kdy se školy ocitají v nejistotě kvůli akreditaci od ministerstva školství. Loni ministerstvo vyhovělo jen polovině žádostí, podle náměstka ministryně školství Václava Pícla jsou podmínky nastavené stejně pro státní i soukromé školy. „Musí především splňovat materiální, finanční a personální podmínky. Škola také musí být v souladu s dlouhodobým záměrem ministerstva i kraje," řekl Pícl České televizi.

Podle Hospodářských novin dostaly některé školy minulý týden z ministerstva upozornění, že akreditaci pravděpodobně nedostanou. Podle předsedy Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska Vladimíra Koldera se stává, že škola splní všechny podmínky pro akreditaci, ale nezíská ji.


Zařazením neveřejných škol se rozšiřují možnosti a podněcuje se konkurence mezi školami.Vladimír Kolder

„Mrzí nás, že některá stanoviska příslušných odborů ministerstva školství a státní správy celkově jsou svým způsobem irelevantní. Opírají se totiž o nicneříkající prohlášení, že je v okolí dostatečná kapacita veřejných škol, nebo o formulace typu, že je škola v nesouladu s dlouhodobými záměry rozvoje vzdělávací soustavy České republiky, což v mnoha případech není pravda,” říká.

Není dostatečná kapacita státních škol v daném místě pochopitelným důvodem? „Myslím si, a dalo nám za pravdu i poslední šetření OECD, že právě zařazením neveřejných škol se jednak rozšiřují možnosti, aby si jejich děti mohly vybrat svoji vzdělávací cestu, a kromě toho podněcují soukromé školy konkurenci mezi školami. Vedou jak veřejné, tak soukromé školy k tomu, aby se stále invovaly a zvyšovaly kvalitu,” odpovídá Kolder.

Jiný obsah, jiná vize

Znuděný student

Podle Bohumila Kartouse ze společnosti podporující vzdělávání EDUin je situace, kterou popisuje předseda Kolder, reálná. „Ze stanovisek ministerstva, které jsme měli možnost vidět, plyne, že se ministerstvo při argumentaci o zamítnutí opírá zejména o argument nenaplněnosti veřejných škol v dané lokalitě. To, jak říkal pan Kolder, je v rozporu s tím, co ministerstvu umožňuje zákon,” říká.

Školy, které jsou zařazené do rejstříku, mají po prvním roce nárok na totožné financování. „Vidím za tím nevyjádřenou snahu o zachování celistvosti vzdělávacího systému, ale je to tedy velmi nešťastné řešení, navíc naprosto kontraproduktivní,” tvrdí Kartous.

„Rodiče, kteří mají tendenci vyhledávat neveřejné školy, hledají cosi odlišného, nejsou určitě spokojeni s nabídkou veřejných škol. Společnými znaky neveřejných škol jsou často partnerský přístup, progresivnější metody vzdělávání a výchovy, postavené na jiném obsahu a vizi toho, co má vzdělávání dětem přinést,” podotýká odborník.

autoři: bum , vis
Spustit audio