Letadla třebíčských modelářů váží jen desítky gramů a zvládají neskutečné akrobatické kousky

12. březen 2018

OBSAHUJE VIDEO! Dovedete si představit letadlo, které váží méně, než dva rohlíky? Třebíčští modeláři s takovými létají, pouštějí se do náročných akrobatických prvků a ani k tomu nepotřebují letiště.

Členové letecko-modelářského klubu Třebíč se pravidelně scházejí v tělocvičně Střední průmyslové školy technické, a trénují povinné akrobatické sestavy. Jejich letadla jsou oproti těm, se kterými se létá venku, na první pohled mnohem křehčí. „Venku je to převážně záležitost balzy a podobných materiálů, v hale je to specifičtější, protože tady musí být ty modely velmi lehké a velmi pomalé, aby se do té haly vešly,“ vysvětluje člen klubu Ondřej Pekárek. Některé modely jsou průsvitné jako křídla vážek.

„Ty letadla jsou z uhlíku, z mylaru a podobných materiálů, které umožňují, aby bylo letadlo bylo pevné a lehké,“ dodává Ondřej Pekárek.

Špičkové modely váží padesát gramů i s motorem a bateriemi

Halový model letadla je velký asi osmdesát na osmdesát centimetrů a jeho hmotnost se pohybuje v desítkách gramů. „To, co vidíte létat, má hmotnost kolem šedesáti pěti gramů včetně baterie, včetně motoru. A špičkové modely, včetně planetové převodovky, se vejdou pod padesát gramů gramů,“ říká Ondřej Pekárek. Používají LiPol baterie s nízkou kapacitou, které vydrží asi osmiminutové létání. Na tréninky jich proto nosí zásobu, a na soutěžích je nabíjejí. Jako správní modeláři si letadla vyrábějí sami. „Pokud už máte zkušenosti, tak je to záležitost na několik večerů,“ říká.

Letecké modely
Letecké modely
Letecké modely

Specialitou je airmuzikál. Modely v něm létají na hudbu

Halové létání má několik kategorií. Tou základní je přesná akrobacie. Všichni mají danou stejnou sestavu, která se jednou za dva roky mění. Pro zpestření a pobavení diváků zařazují organizátoři soutěží ještě létání kolem pylonů, kde jde především o přesnost a rychlost, a velmi zajímavý, ale také velmi náročný je airmuzikál. „Je to létání na hudbu. Musíte nějakým způsobem vyjádřit hudbu, musíte se do té haly vejít, musíte umět rychlé dynamické úseky s pomalými,“ vysvětluje modelář.

Po zimním létání v hale, bude pilotování balzového modelu hračka

Každopádně je halové létání tím nejlepším tréninkem na létání venku. „V té hale máte zhruba tři sekundy na jednu stranu, a dvě sekundy po té kratší straně, a musíte řídit, musíte reagovat, musíte se naučit ten model řídit na zádech, na břiše, na boku. Když po takové jedné zimě vylezete ven, tak jste o několik generací dál,“ říká letecký modelář Ondřej Pekárek.

Spustit audio