Letadla třebíčských modelářů váží jen desítky gramů a zvládají neskutečné akrobatické kousky
OBSAHUJE VIDEO! Dovedete si představit letadlo, které váží méně, než dva rohlíky? Třebíčští modeláři s takovými létají, pouštějí se do náročných akrobatických prvků a ani k tomu nepotřebují letiště.
Členové letecko-modelářského klubu Třebíč se pravidelně scházejí v tělocvičně Střední průmyslové školy technické, a trénují povinné akrobatické sestavy. Jejich letadla jsou oproti těm, se kterými se létá venku, na první pohled mnohem křehčí. „Venku je to převážně záležitost balzy a podobných materiálů, v hale je to specifičtější, protože tady musí být ty modely velmi lehké a velmi pomalé, aby se do té haly vešly,“ vysvětluje člen klubu Ondřej Pekárek. Některé modely jsou průsvitné jako křídla vážek.
„Ty letadla jsou z uhlíku, z mylaru a podobných materiálů, které umožňují, aby bylo letadlo bylo pevné a lehké,“ dodává Ondřej Pekárek.
Špičkové modely váží padesát gramů i s motorem a bateriemi
Halový model letadla je velký asi osmdesát na osmdesát centimetrů a jeho hmotnost se pohybuje v desítkách gramů. „To, co vidíte létat, má hmotnost kolem šedesáti pěti gramů včetně baterie, včetně motoru. A špičkové modely, včetně planetové převodovky, se vejdou pod padesát gramů gramů,“ říká Ondřej Pekárek. Používají LiPol baterie s nízkou kapacitou, které vydrží asi osmiminutové létání. Na tréninky jich proto nosí zásobu, a na soutěžích je nabíjejí. Jako správní modeláři si letadla vyrábějí sami. „Pokud už máte zkušenosti, tak je to záležitost na několik večerů,“ říká.
Specialitou je airmuzikál. Modely v něm létají na hudbu
Halové létání má několik kategorií. Tou základní je přesná akrobacie. Všichni mají danou stejnou sestavu, která se jednou za dva roky mění. Pro zpestření a pobavení diváků zařazují organizátoři soutěží ještě létání kolem pylonů, kde jde především o přesnost a rychlost, a velmi zajímavý, ale také velmi náročný je airmuzikál. „Je to létání na hudbu. Musíte nějakým způsobem vyjádřit hudbu, musíte se do té haly vejít, musíte umět rychlé dynamické úseky s pomalými,“ vysvětluje modelář.
Po zimním létání v hale, bude pilotování balzového modelu hračka
Každopádně je halové létání tím nejlepším tréninkem na létání venku. „V té hale máte zhruba tři sekundy na jednu stranu, a dvě sekundy po té kratší straně, a musíte řídit, musíte reagovat, musíte se naučit ten model řídit na zádech, na břiše, na boku. Když po takové jedné zimě vylezete ven, tak jste o několik generací dál,“ říká letecký modelář Ondřej Pekárek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.