Jan Vávra: Andrej Babiš přináší na politickou scénu nové způsoby vládnutí

15. březen 2018

To, co Andrej Babiš v poslední době jako premiér předvádí, není kličkování, váhání nebo vyčkávání, která vládní varianta bude pro něho výhodnější.

Je to nový styl vládnutí, který se vůbec nestará o politické koncepty, neřeší, kam vést zemi a jak řídit státní aparát, ale určují ho výhradně nejnovější techniky marketingu. V zásadě vede Babiš permanentní volební kampaň.

Proč se zdržovat úřednickou prací na ministerstvech nebo v úřadu vlády, která není pořádně vidět, když daleko efektivnější je vyrazit do krajů, scházet se tam s lidmi, naslibovat jim školky, silnice, železnice, obchvaty, superfondy - vlastně všechno, co si přejí a dokonce s nimi podepisovat petici, která je namířena proti vládě? Novináři to rádi zveřejní a preference vesele stoupají.

Samozřejmě, že někdy v budoucnu nastane čas, kdy by měl své sliby plnit, ale Andrej Babiš ví, že paměť veřejnosti i médií je krátká a pokud by mu to někdo moc připomínal, přebije to nějakou novou kampaní.

Nutno dodat, že tento koncept politiky jako permanentní kampaně Babiš nevymyslel, pouze to odkoukal od Donalda Trumpa. Tomu také primárně nejde o řešení problémů, ale o vyvolávání co nejskvělejšího dojmu.

Donald Trump

Stále stupňující se zmatek

O tom, že marketink má v Babišově pojetí politiky rozhodující slovo, svědčí i jeho vyjednávání o nové vládě. Je nepochybné, že mu nekonečné kličkování umožňuje jak prezident, tak ústava. Pokud by zde existoval model běžný v sousedních zemích a vládla tu stále Sobotkova vláda, jistě by se on i Miloš Zeman snažili úplně jinak.

Ale tím, že nabízí spolupráci tu ČSSD, tu ODS, přitom má v záloze komunisty i SPD, dává veřejnosti najevo, že jeho hnutí má programové průniky se všemi stranami a tudíž je tu – jediné – skutečně pro všechny. To vůbec neznamená, že by chtěl třeba s ODS utvořit koalici, podle všeho preferuje pořád vládu, ve které by seděli jen jeho podřízení, nikoli koaliční partneři.

Je samozřejmě dost dobře možné, že tradiční pravolevé ideologie ztratily sílu a politici z ČSSD a ODS si toho jen nevšimli. Babišovi nahrává, že programy pravice a levice si jsou dost podobné a lidé je často nedokáží rozlišit. Babiš sám žádný konsistentní program nemá, pokud za něj nepokládáme snahu maximalizovat zisky Agrofertu.

Jan Vávra

Je nutné se připravit na to, že tento politický styl bude pokračovat, lépe řečeno bude gradovat. Ostatní politické strany musejí najít nějakou protizbraň, jinak je Babiš definitivně převálcuje.

Pokud bude veřejné mínění tento marketinkový způsob řízení státu akceptovat, můžeme se dočkat jen stále stupňujícího zmatku – jako to vidíme i v USA – ze kterého bude profitovat jen ještě větší populista.

autor: Jan Vávra
Spustit audio