Záhada daru na prezidentskou kampaň Miloše Zemana

16. březen 2018

Prezident Miloš Zeman ve středu oslavil se svými hosty dalších pět let na Hradě. Ke znovuzvolení mu pomohla i kampaň, na kterou mu přispěla přes spolek Přátelé Miloše Zemana téměř milionem korun firma Contradiction. Ta má přitom sama problémy se ztrátami a dluhy. Český rozhlas Plus proto v pořadu Zaostřeno mapoval, proč se firma ke štědrému sponzoringu rozhodla a jaké obchody mu předcházely.

Manažer firmy Contradiction a také druh majitelky Drahomír Zradička říká, že peníze na dar byly. Ztráty společnosti jsou podle něj jen účetní, a tak v prosinci poslal spolku Přátelé Miloše Zemana, které prezidentskou kampaň financovalo, sponzorskou sumu 885 tisíc korun. Podle něj jde o číslo, které souvisí s tím, že se firma zabývá marketingem, a později dodává, že osmičky jsou karmické a pomohly Zemanovi ke zvolení.

Jako důkaz, že „peníze byly“, pak ukazuje výpis z firemního účtu, odkud v prosinci dar spolku Zemanovců odešel. Z něj vyplývá, že na začátku prosince Contradictionu přišel na konto více než milion korun od firmy Olmer AD. K tomu má hned připravenou i smlouvu a vysvětluje: „Ona se dříve jmenovala IDMZ, pak se přejmenovala na Olmer AD. Tady je smlouva na skladování, co tam mají, to tam průběžně je.“

Na účtu má podle svých slov ještě statisícový příjem od další společnosti. Rozhodující a zajímavá byla nicméně před posláním daru platba právě od firmy Olmer. Podle zmíněné smlouvy, která je z roku 2015, platí Contradictionu za uskladnění reklamních předmětů, poutačů a papírů. Olmer AD je totiž pražská reklamní společnost.

Skladování, reklama a filmy


Mohu vám potvrdit, že se Pavel Tykač nepodílel na žádném financování politické kampaně. A co vím, tak ani nikdo z jeho okolí.Jan Chudomel, mluvčí Pavla Tykače

Drahomíra Zradičku pak navštěvujeme znovu, abychom si vyjasnili, co může reklamka na statku za miliony skladovat. A dozvídáme se další posun, za co peníze od Olmeru jsou. Zakázky jsou podle něj na 3,5 až 4 miliony ročně: „Za skladování, reklamní činnosti, spolupracujeme na natáčení čtyř filmů,“ říká manažer s tím, že filmy nechce jmenovat, protože „ještě nevyšly“.

Majitel firmy Olmer AD je Zbyněk Olmer. Na schůzce v Praze říká, že má klientů a různých dodavatelů spoustu a nemůže si z hlavy pamatovat, za co firma posílala v prosinci milion Contradictionu. Později poslal mail:

„Zakázka, o kterou vám jde, sestávala z více částí. Jednalo se jednak o stavebně-montážní práce při instalaci reklamních poutačů na různých místech ČR pro našeho klienta, a dále o stavbu pódií a dekorace na eventech, které jsme v listopadu a prosinci organizovali. Práce byly řádně zdokumentovány, předány a z naší strany uhrazeny.“

Zajímavostí je, že mezi klienty firmy Olmer patří firma Severní energetická miliardářů Pavla Tykače a Jana Dienstla. Spolupracují „v oblasti grafiky, tvorby a správy webových stránek a vydávání interních tiskovin“. Pavel Tykač se také s prezidentem Zemanem zná a v září, během volební kampaně, ho navštívil na Hradě. Mluvčí Pavla Tykače Jan Chudomel nicméně odmítá jakoukoli možnost, že by dar Contradictionu mohl zprostředkovaně být jeho příspěvek na kampaň.

„Mohu vám potvrdit, že se Pavel Tykač nepodílel na žádném financování politické kampaně. A co vím, tak ani nikdo z jeho okolí,“ zdůraznil. Důvodem setkání s Milošem Zeman byla podle něj energetika a její budoucnost. Jakékoliv zprostředkování peněz odmítá i Zbyněk Olmer a Drahomír Zradička. Ten tvrdí, že jediným důvodem daru bylo, že se jejich firmě politika Miloše Zemana líbí.

peníze

Prověřování Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí

Financování prezidentských kampaní se začne ve druhé polovině dubna zabývat Úřad pro dohled nad hospodaření politických stran a hnutí. Podle Jana Outlého zatím spolek Přátelé Miloše Zemana žádný oficiální seznam dárců nedoručil. Už v lednu přitom šéf spolku a zároveň kancléř prezidenta Zemana Vratislav Mynář tvrdil, že ho úřadu posílají.

Podobné nesrovnalosti kolem dárce jako v případě Contradictionu ale podle Outlého stejně úřad prověřit nemůže. Při zkoumání výdajů na kampaně se ale chtějí například zaměřit na to, zda vykazovaná cena za reklamu odpovídá cenám obvyklým a není tak podhodnocená. Pak by totiž kandidáti nemusely dokládat původ všech utracených peněz.

Pokud zjistí úřad například rozdíl mezi vykazovanou a vypočítanou hodnotou kampaně ve výši 5 milionů, pak mu může vyměřit až 1,5 násobek této částky jako pokutu.

autoři: jaf , jpr
Spustit audio