Mark Zuckerberg za své pokání sklidil zvýšení akcií a miliardový zisk

Omluvit se a projevit lítost může být obohacující zkušenost. Pro Marka Zuckerberga, který tento týden zažil dvoudenní „grilování“ otázkami v americkém Kongresu, ovšem odměna za pokání není jen metaforická, uvádí v aktuálním vydání týdeník Economist.

Autor článku vysvětluje, že v průběhu svědectví prezidenta a výkonného ředitele Facebooku, který se omlouval za únik dat skoro devadesáti milionů uživatelů sociální sítě, akcie společnosti stouply o necelých šest procent a Zuckerbergův vlastní podíl ve stejné chvíli nabobtnal o více než tři miliardy dolarů. A to uniklá data využila firma zaměřená na vedení politických kampaní, připomíná časopis.

Píše, že akcionářům Facebooku se nepochybně ulevilo, když viděli Zuckerbergův „robotický výraz“, který prý ale zároveň nenechával na pochybách, že šéf sociální sítě ve skutečnosti vlastní pochybení necítí. A dokonce i nejzavilejší kritici Facebooku museli podle Economistu uznat, že od letošního března, kdy se na veřejnost dostal skandál zneužití dat uživatelů platformy firmou Cambridge Analytica, Zuckerbergova internetová společnost urazila značný kus cesty směrem k nápravě.

Přihlášení k odpovědnosti

Její šéf přivítal myšlenku regulace sociálních sítí a opatrně podpořil také evropské nařízení na ochranu soukromých osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. Tím, že Zuckerberg také přímo uznal odpovědnost Facebooku ve vztahu k obsahu stránek, které spravuje, přihlásil se také částečně k odpovědnosti za materiály, které Facebook zprostředkovává.

Ale vývoj akcií Facebooku také ukázal jednu znepokojující skutečnost. Ani samotná společnost, ani američtí zákonodárci si totiž neuvědomují potřebu radikální změny, myslí si britský týdeník. Zuckerbergova obhajoba, že každá společnost, která vyrostla tak rychle jako jeho sociální síť, se musí zákonitě dopouštět chyb, totiž pro Economist není úplně přesná.

Facebook je totiž z hlediska své tržní kapitalizace šestá nejhodnotnější společnost na světě. Jen za rok 2017 utratila ve Washingtonu skoro dvanáct milionů dolarů za lobbing. Věčné opakování slova „komunita“ se teď nicméně zdá plytké, protože v poslední době Facebook ztratil velkou část své důvěryhodnosti v očích uživatelů, kteří věřili, že jsou jejich údaje v bezpečí.

Facebook

Ještě to nestačí

Internetový gigant sice udělal hodně pro znovuzískání své dobré pověsti, ale slíbený audit aplikací třetích stran a zpřehlednění systému nastavení soukromí je pro autora článku málo. Doporučuje, že by Facebook měl jít mnohem dál.

Vnitřní vyšetřování fungování aplikací třetích stran, a případné přerušení spolupráce s vnějšími vývojáři, totiž může vést k dvojímu efektu. Za prvé, místo aby se Facebook otevřel nezávislým softwarovým tvůrcům, může se naopak uzavřít do sebe. Což Economist nepovažuje za žádoucí. A za druhé může dojít k tomu, že Facebook se stane ještě více tajnůstkářským a kromě uplatnění své síly ochránce dat uživatelů posílí svou roli také coby zdroje dat.

I přes veškerou snahu, kterou Facebook a jeho šéf Mark Zuckerberg zatím projevili, je prý nezbytné, aby i ve Spojených státech vznikl zákon regulující ochranu osobních dat. Současné problémy jedné sociální sítě se totiž ve skutečnosti týkají také velkého množství jiných internetových společností. Ale prozatím se zdá, že k vývoji žádoucím směrem ve Spojených státech nedochází, konstatuje kriticky týdeník Economist.

autor: thk
Spustit audio