Ochranu soukromí na síti potřebujeme, ale internet pak bude zcela jiný, varuje expert

16. duben 2018

Do amerického Kongresu dospěl skandál se zneužitím osobních dat nejméně 87 milionů uživatelů Facebooku. Před oběma komorami vypovídal zakladatel společnosti Mark Zuckerberg, který spoluzodpovědnost za slabé zabezpečení údajů přiznal. Budou přijata nová obecně závazná pravidla pro fungování sociálních sítí? Čeká nás regulace celého internetu?

„Bavíme se o tom, jaké konkrétní regulační opatření je třeba přijmout, ne zda je třeba vůbec regulovat,“ uvedl v pořadu Pro a proti sociolog médií Václav Štětka.

Ten věří, je doba příhodná tomu, aby se zavedla opatření, která skutečně budou znamenat radikálnější proměnu toho, jak přistupujeme nejen my k sociálním sítím, ale především jak ony přistupují k nám.


Základní otázkou je, co dělat s Facebookem, který se vyvinul do podoby monstra s obrovským vlivem na globální úrovni. Jednou z možností je rozdělení Facebooku, například ho oddělit od Instagramu, tedy oslabit jeho tendence chovat se agresivně a monopolisticky, což firma opakovaně prokázala tím, jak skupuje své konkurenty.Václav Štětka

Takové změny by byly zásadní, ale ne nepředstavitelné. „Před několika lety jsme si také nedokázali představit spoustu věcí, které na internetu fungují. Je to jen otázkou vůle zákonodárců, jestli budou mít k zásadnějším opatřením odvahu.“

„Sama společnost Facebook uvažuje o zavedení placené varianty služby pro ty uživatele, kterým není po chutí myšlenka, že jejich data jsou využívána různým pochybným způsobem... Je na stole i to, že by do hry vstoupily antimonopolní úřady i na úrovni Evropské unie.“

Tato debata se prý nyní vede především v USA. „Tam má americká vláda zájem na tom, aby se něco změnilo i vzhledem k tomu, jak Facebook podkopává samé základy americké demokracie.“

„Formuje se globální konsensus v tom smyslu, že je potřeba s touto dominancí a s novými monopoly něco zásadního dělat, i když to může znamenat změnu celkového způsobu, jakým internetový byznys funguje,“ vysvětlil Štětka.

Analytik informačních technologií Petr Koubský je přesvědčen, že jakákoli účinná regulace zároveň zasáhne základní obchodní model jak Facebooku, tak většiny internetových služeb včetně Googlu.

„Neříkám, že regulace nemá být, ale počítejme s tím, že internet po takové zásadní úpravě bude úplně jiný, než je teď.“


Antimonopolní regulace může být řešením, ale veškeré dnešní antimonopolní právo je odvozeno ještě z dob industrializace. V digitálním světě vznikají přirozené monopoly, a není vždy korektní a v zájmu uživatelů jim bránit... Bylo by třeba celé antimonopolní právo promyslet znova, a to není něco, co se vyřeší letos.Petr Koubský

Atmosféra je teď ke změně nakloněna, souhlasí expert, ale i to může odeznít. „Neumím si představit, jak by účinné opatření mělo vypadat, aby fungovalo a zároveň nezměnilo podstatu poskytované služby, například fakt, že je Facebook pro uživatele bezplatný.“

Analytikovi se ale nelíbí myšlenka placeného a neplaceného Facebooku. „Tím dvourychlostním uspořádáním bychom dosáhli toho, že ti, kteří na to mají, si budou moci koupit kvalitní ochranu soukromí, kdežto drtivá většina lidí by na tom byla ještě podstatně hůř.“

Osobní údaje navíc využívají nejen Facebook nebo Google. „Naše soukromí se dá vytěžovat ještě jiným způsobem a jinými subjekty, včetně jednotlivců, lidí kteří nám mohou chtít ublížit. Rozumná ochrana soukromí proto dává smysl.“

„Ale ochrana soukromí, kdy si nastavím, co se komu zobrazuje a že si dávám pozor na jazyk, příliš nepomůže, protože marketingové firmy sledují metadata o našem chování, a ty vytváříme jen tím, že na síti jsme, ať se vyjadřujeme jakkoliv,“ shrnul Petr Koubský.

autoři: ves , oci
Spustit audio