Jak by měly správně fungovat školní družiny

6. leden 2006
Vaše téma

O školních družinách je dnes řeč v našem pravidelném pořadu. K zamyšlení, jak by měly správně fungovat, nás inspirovaly dotazy na našem záznamníku. Tato jistě navýsost užitečná zařízení mají své vady na kráse. Na jednu z nich upozorňuje naše posluchačka, která se chce dovědět více.

Dotaz: Zajímalo by mne, jestli není tuto družinu zřizovat v místech, kde se dítě celý den učí a slyšela jsem, že psychologové to nedoporučí, protože dítě pak neví, kdy se má soustředit a kdy vypnout.

Co na to dětská psycholožka Zdeňka Baraníková ? Dává paní Opletalové za pravdu, ale je realistka.

Baraníková: Myslím, že vhodné to není, ale musíme brát v úvahu také ekonomickou stránku školy. Ne každá si může dovolit mít družinu ve zvláštních prostorách. Pak by se to muselo řešit tím, že by družina nebyla a to by se rodičům asi také příliš nelíbilo.

Je dobré připomenout, že školy nejsou povinny družiny zřizovat, to jim žádný zákon neukládá. Je to tedy jen jejich dobrá vůle.

Gabriel: Faktem zůstává, že řada škol se snaží vyjít rodičům vstříc a družinu zabezpečit i za situace, která není ideální. Třeba obec nemá finanční prostředky na výstavbu samostatné budovy. Jako rodič bych upřednostnil jednoznačně variantu, že družina bude ve stejné třídě ve které se učí, před variantou, že nebude vůbec.

To zdůrazňuje Ondřej Gabriel z tiskového odboru Ministerstva školství. Prezident asociace ředitelů základních škol Karel Bárta je v tomto ohledu přísnější. Podle něj by družiny rozhodně měly mít vlastní prostory, vybavené tak, aby plnily co nejlépe svou funkci, tedy s místem pro hry a případně i psaní úkolů. Školy by se je měly snažit zajistit a většina je také má.

Bárta: Není vhodné, aby školní družina fungovala v místě, kde se dopoledne učí, to je spíše náhradní řešení, ale je možné, že k němu škola přistoupit nusela, protože nemá dostatek místa. Nejedná se ale o optimální řešení.

autor: pad
Spustit audio

Více z pořadu