Boj o hákový kříž

20. leden 2007

Snad žádný rozumně uvažující člověk nepochybuje o tom, že nacismus představuje ve všech - i těch současných - formách značné nebezpečí. V souvislosti s bojem proti rasismu, xenofobii a projevům neonacismu se ale vyskytl skutečně kuriozní problém: zda se nebo nemá zakázat v Evropské unii hákový kříž. V čem je onen paradox, to vám řekne Daniel Raus.

V Evropě se schyluje k velice pozoruhodné bitvě. K zápasu o symbol, který považují mnozí za jeden z nejhorších v dějinách lidstva: svastiku, neboli hákový kříž. Zkrachovalý umělec Hitler ho kdysi zvolil jako základní znak nacistické třetí říše. Pod vlajkou s hákovým křížem probíhaly pak jeho zločiny, od křišťálové noci přes šílená válečná tažení až po zcela nelidský holocaust.

V Německu je jakékoliv používání svastiky zakázané - a teď, když Berlín předsedá Evropské unii - chce prosadit zákaz nacistických symbolů v celé sedmadvacítce. Nebezpečí neonacismu přece není ani po půl století docela zažehnáno, k tomu má pádné důvody.

Evropští hinduisté to ale vidí jinak. Celou snahu vnímají dokonce jako přímý útok na sebe. Hákový kříž totiž Hitler nevymyslel, jenom ho sebral právě hinduistům a naplnil ho děsivým obsahem. Jenomže za to, podle nich, svastika ani v nejmenším nemůže. Používá se 5000 let a v očích původních "majitelů" je symbolem míru.

Hinduisté v Británii, Holandsku, Belgii, Francii a Itálii se tedy rozhodli spojit síly a zabojovat proti německému návrhu. Chtějí navštívit každou z členských zemí a jednat s jejími představiteli. Misi rozšiřují také na evropskou komisi a členy evropského parlamentu. Chtějí všechny přesvědčit o tom, že nacisté nejsou výhradními vlastníky hákového kříže.

Jeden z představitelů britských hinduistů Ramseh Kallidai tvrdí: "je to jako kdybyste řekli, že Ku-Klux-Klan terorizoval černochy pod hořícími kříži, takže: ať se kříž zakáže - jak by se vám to líbilo?" Německé ministerstvo spravedlnosti chce ale v plánu pokračovat a poukazuje na to, že boj proti rasismu a xenofobii je pro Němce historickou povinností.

V hinduistické tradici je svastika jedním z nejposvátnějších symbolů pokoje. Ramseh Kallidai připouští, že když ji někdo nasprejuje na náhrobky židovského hřbitova, je to zločin a zaslouží si odsouzení. Když se ale tento symbol objeví na hinduistické svatbě, jeho význam je přesně opačný - a lidé by se to měli naučit chápat.

Jak to tedy dopadne s plánovaným zákazem svastiky v Evropské unii? To zatím nikdo neví. Jedno je ovšem jisté: jde o další z kuriozit, jež přináší do Evropy jev, zvaný globalizace. A nejspíš to nebude poslední případ.

autor: Daniel Raus
Spustit audio