Vztah k domovu před sto lety a dnes

2. říjen 2007

Nejčerstvější inscenace činohry Národního divadla v Praze, jejíž premiéra proběhla v samém závěru minulé sezony, se skládá ze dvou titulů: Otce (z roku 1894) od Aloise Jiráska a hry Doma třiatřicetiletého Martina Františáka. Spojení obou krátkých dramat do jednoho večera - šťastný počin dramaturgyně Darii Ulrychové - charakterizoval v programu divadelní teoretik Jan Císař jako "interpretaci dramatu dramatem".

Porovnávání a "nasvěcování" odlišných způsobů, kterými oba dramolety rozvíjejí obdobné téma - "vztah k domovu", se ovšem odehrává teprve po zhlédnutí představení v mysli diváků. Režisér Michal Dočekal spolu s ostatními tvůrci inscenace se tuto konfrontaci rozhodně nesnaží provokovat nějakými scénickými triky zdůrazňujícími četné analogické momenty obou her. Naopak: vedením herců i scénografií jsou podtrhovány především specifické kvality každé z nich, a ty jsou dokonce v jistém protikladu.

V případě Jiráskova Otce se Michalu Dočekalovi podařilo vyzvednout jeho nadčasový existenciální náboj a ukázat, jak blízko má toto "vesnické realistické drama" k dobovému symbolismu. Figury, načrtnuté autorem v ostrých konturách, rozvíjí režisér ve směru jejich základní intence. Když ji zkušení herci dokáží prolnout s psychologickou charakterizací, pak vytvoří - obdobně jako Ladislav Mrkvička v titulní roli - živoucí a nezapomenutelné postavy. Jeho sedlák Divíšek je kolhaasovský zarputilec, jehož vůle vykoupit zpět rodový statek má sílu slepé vášně. O to drtivěji a osudověji pak vyznívá tragédie, která ho potká bezprostředně po naplnění celoživotního cíle. Oproštěná scénografie chladným koloritem velkých ploch přispívá k abstrahující koncepci této časti inscenace.

Doma

Ve druhé části, situované do neútulné hospody, je řešení scény Národního divadla méně šťastné a podílí se na roztříštěnosti, kterou Františákovo Doma působí. Text, který vznikl při spolupráci autora s amatérským souborem Karolínka a v jeho podání se stal událostí předloňského Jiráskova Hronova, je při vší své konkrétnosti metaforičtější než text Jiráskův. Má blíž k baladě než k dramatu a jeho napětí vyplývá spíše z postupného odkrývání vztahů postav a odlišných způsobů, jimiž se vyrovnávají s neradostnou situací Valašska traumatizovaného postkomunistickým kapitalismem. Katalizátorem dění je návrat "ztraceného syna" Antonína do rodné dědiny v den matčina pohřbu. Jan Hájek se této role chopil lépe než role "nevděčného syna" Jana v Jiráskově Otci. Antonín Švehlík rolí Antonínova otce pak vytváří zajímavý kontrapunkt k Mrkvičkovu ztvárnění titulní postavy Jiráskova dramatu, kdežto Mrkvička ve Františákově hře zase dostává příležitost ukázat i další valéry svého charakterizačního mistrovství v roli Strýce. Z plejády dalších postav zřetelně do popředí vystupuje Tetička alkoholička díky výkonu Blanky Bohdanové.

Doma

Františákovy postavy jsou interpretačně vděčnější než postavy Jiráskovy, možná však právě proto je na jejich charakterizaci položen v inscenaci větší důraz než na artikulování jejich skrytých dramat. Tím se ovšem zároveň oslabuje významová souvztažnost mezi oběma hrami vzdálenými od sebe sto let.

autor: Bronislav Pražan
Spustit audio