Nejasnosti kolem nákupu obrněných transportérů

1. říjen 2007
Pod kůži

Někteří členové vlády mají vážné výhrady k nákupu dvou stovek obrněných transportérů. Mimo mikrofon se netají tím, že zakázku provázejí velké problémy. Nejvážnější připomínky má ministr financí Miroslav Kalousek, zbrojní kontrakt za třiadvacet miliard a šest set milionů korun dělá starosti i premiérovi Mirku Topolánkovi. Radiožurnál zjistil, že Kalousek v poslední době několikrát jednal se šéfkou resortu obrany a svojí stranickou kolegyní Vlastou Parkanovou. Údajně ji přemlouval, aby souhlasila s vypovězením smlouvy americkorakouské firmě Steyr.

Pavel OTTO:
Potíže s kanónem, zastaralými radiostanicemi a satelitní navigací, to byly největší nedostatky, se kterými se dodavatel obrněnců potýkal a nadále potýká. Náměstek ministryně obrany Martin Barták k výhradám resortu financí říká:

Martin BARTÁK, náměstek ministryně obrany:
Ministerstvo financí vyjádřilo svými připomínkami svůj postoj, my ho respektuje a o tom dalším se bude dále jednat.

Pavel OTTO:
"Všechno je v naprostém pořádku," ujišťoval nedávno členy sněmovního výboru pro obranu náměstek pro vyzbrojování Jaroslav Kopřiva. Představitelé resortu podepsali dodatek ke smlouvě, který upravil některé technické parametry vozidel.

Jaroslav KOPŘIVA, náměstek ministryně obrany pro vyzbrojování:
Předmětem dodatku číslo jedna byla výměna radiostanic, to znamená, my jsme požadovali novou radiostanici, která nově byla zavedena do armády. Za druhé součinnost ministerstva obrany při pořizování jedné součástky pro navigaci. A potom takové drobnosti, na které se přišlo v průběhu vlastně debat o tom vozidle.

Pavel OTTO:
Zbrojovka měla přistavit první dva prototypy k takzvaným kontrolním zkouškám už začátkem června, transportéry ale přijely až na konci minulého měsíce. Celé léto tedy technici a konstruktéři pracovali na odstranění závad. Zároveň se jednalo na nejvyšších politických místech. Vraťme se na začátek prázdnin, kdy někteří členové vlády začali prosazovat vypovězení smlouvy. Radiožurnál má k dispozici písemný dokument, který dokládá, že ministr financí Miroslav Kalousek měl ke kontraktu zcela zásadní připomínky.

Miroslav KALOUSEK, ministr financí /KDUČSL/:
Ministerstvo financí nemělo žádné výhrady a nemá žádné výhrady k zakázce obrněných transportérů, pouze když materiál diskutoval možnost změny smlouvy a změny některých technickotaktických parametrů, tak ministerstvo financí mělo výhrady k tomu, aby byly změněny některé technickotaktické parametry, které byly předmětem hodnocení a bodování při náročném výběrovém řízení. Jejich dodatečná změna podle našeho názoru by představovala riziko možných arbitráží.

Pavel OTTO:
Podle oficiálních vyjádření se tedy nic mimořádného nestalo. Kdyby tomu tak skutečně bylo, proč by pak ale přijeli do Prahy zástupci amerického koncernu General Dynamics, vlastníka rakouské firmy Steyr, a dokonce i lidé, kteří pracují pro poradce Bílého domu? Podle důvěryhodných zdrojů Radiožurnálu to byl teprve jejich tlak, který přinutil některé členy vlády, aby od svých záměrů upustili. Kromě Kalouska měli Američané jednat s Markem Dalíkem, pravou rukou premiéra Topolánka, a náměstkem Bartákem. Topolánek to nepopřel, odmítl ale prozradit jakékoliv podrobnosti.

Mirek TOPOLÁNEK, předseda vlády /ODS/:
Nebudu se k tomu vyjadřovat.

Pavel OTTO:
A důvody ke zrušení mnohamiliardového kontraktu? Spekuluje se o tom, že v pozadí mohou být zájmy zbrojařské společnosti Omnipol, pro kterou je zakázka doslova trnem v oku. Původně to měla být právě tato firma, od které chtěla armáda obrněné transportéry nakoupit, konkrétně vozidla Piraňa švýcarské firmy Mowag, kterou Omnipol zastupoval. Poté, co americká General Dynamics koupila nejen rakouského Steyr i Mowag, plány Omnipolu zkrachovaly. Američané rozhodli, že Švýcaři budou vyrábět výhradně pro Spojené státy a Kanadu, zatímco Rakušané pro evropský trh. Aktivitu pak převzala česká firma Pamco, která rakouský Steyr v Česku zastupuje a z chystané dodávky transportérů na rozdíl od Omnipolu profituje. To je jedna verze. Podle té druhé, jsou někteří úředníci z ministerstva obrany až příliš vstřícní při jednáních s rakouskou zbrojovkou, a vláda se proto snažila přimět šéfku resortu Parkanovou k tomu, aby je odvolala. Kalousek říká, že je rozhodně proti tomu, aby se dodavateli v něčem ustupovalo.

Miroslav KALOUSEK, ministr financí /KDUČSL/:
Dodatečné změny smluv a změkčování parametrů vždycky budí podezření.

Pavel OTTO:
Ať už je ve hře cokoliv, je jasné, že kolem plánované dodávky transportérů za více než dvě desítky miliardy korun, se děje něco, co vláda úzkostlivě tají před veřejností. Ministryně Parkanová zdůrazňuje, že smlouvu musí dodržet obě strany.

Vlasta PARKANOVÁ, ministryně obrany /KDUČSL/:
Můžeme si o některých uzavřených smlouvách myslet kdokoliv cokoliv, ale v civilizovaném světě bývá zvykem plnit smlouvy, pokud jsou plněny podmínky na obou stranách.

Pavel OTTO:
Zatím se neví, jestli vozidla obstojí v kontrolních zkouškách. V případě úspěchu je pak v říjnu čekají ještě důležitější testy, takzvané vojskové. A následující měsíc pak počítá armáda s prvními sedmnácti obrněnci už ze sériové výroby. Z toho je zřejmé, že dodavatel je v ohromném časovém tlaku a i sebemenší komplikace mohou poslat lukrativní zakázku ke dnu. Radiožurnál připravuje další reportáže o pozadí celé kauzy.

moderátorka:
Obrněné transportéry a jejich zakázku tedy sleduje reportér Pavel Otto.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: pot
Spustit audio

Více z pořadu