Objevy a události týdne č. 45

4. listopad 2007

Jak lejskové poznávají rodiče, mšice a berušky na Manhattanu, mořské plody na jídelníčku, lahve za hradními trámy, AG Draconis zjasňuje.

Co rozhoduje o výběru partnera u samiček lejsků bělokrkých a černohlavých? Podoba rodičů a nebo geny? Ornitologové ptáky sledovali a pokusně vyměňovali v hnízdech mláďata. Výzkum prokázal, že samičky, vychované lejskem jiného druhu, si v dospělosti stejně vybraly správného genetického partnera. Rozhodující je tedy genetická informace od biologického otce a ne obraz otčíma, který mládě vychoval.

V obytných komplexech Stuyvesant Town a Peter Cooper Village na newyorském Manhattanu se přemnožili mšice. K likvidaci nepříjemných tvorů nebyly zvoleny obvyklé pesticidy, ale daleko ekologičtější prostředek. Specializovaná firma vypustila do obou komplexů více než 700 tisíc slunéček sedmitečných, původem z Oregonu, Kalifornie a Montany. Jedno slunéčko prý denně zkonzumuje až 50 mšic.

V jedné pískovcové jeskyni na mořském pobřeží poblíž mysu Dobré naděje v Jihoafrické republice objevili archeologové pozůstatky asi 15 druhů mořských živočichů, převážně mušlí, které kdysi posloužily jako potrava místním pravěkým lovcům. Nález je starý 164 tisíc let a jde o dosud nejstarší známý doklad pojídání mořských plodů lidmi.

Za trámy krovu severovýchodního křídla hradu Šternberk na Olomoucku, našli dělníci při opravě střechy pět kameninových lahví z první poloviny 19. století. V těchto lahvích se ve své době prodávala minerální voda. Přestože se to nezdá, nález má velký význam. Archeologové totiž při výzkumech nacházejí většinou jen střepy těchto lahví. Celých a nepoškozených se jich dochovalo jen velmi málo.

Proměnná hvězda AG Draconis v souhvězdí Draka se začala opět zjasňovat. Už loni dosáhla mimořádné jasnosti, a tak astronomové vyzývají své amatérské kolegy k jejímu sledování; letošní zjasnění by mohlo být ještě větší. AG Draconis je ve skutečnosti dvojhvězda, systém sestávající z červeného obra a bílého trpaslíka, ve kterém občas dochází k erupcím. Jejich příčina zatím nebyla uspokojivě vysvětlena.

Pramen: ČTK
Vysíláno v Planetáriu 45/2007, 3. - 9. listopadu 2007.

Pravidelná rubrika Objevy a události týdne se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv