21. 11.

21. listopad 2007

Habib Koite: Afriki Malijský kytarista a zpěvák Habib Koite patří už od svého prvního evropského turné roku 1994 k nejvytíženějším a také nejkultivovanějším africkým hudebníkům, několikrát vystupoval i u nás. Jeho nové studiové album Afriki vyšlo po 6 leté odmlce, která byla vyplněná koncertním dvojalbem. Koite je respektovaný především jako precizní kytarista, autor i kapelník, v jeho hudbě dominují akustické nástroje. Koiteho zpěv je oproti jiným Západoafričanům, kteří vzešli z emocionálně exponované vypravěčské-griotské tradice jemnější a civilnější, jeho hlas zapadá do zvuku kapely jako jeden z nástrojů.

Namania 1 (04:09)

Rozdíly mezi společností vyvinutých i rozvojových zemí se promítají i do písňových textů: v životě Afričanů hraje klíčovou roli rodina, což je i tématem následující písně.

N'tesse 2 (04:31)

Koiteho píseň Fimani líčí touhu mladé dívky po partnerovi, název v překladu z malijského jazyka bambara znamená Černý miláček.

Fimani 4 (04:26)

Píseň N'ba věnoval Habib Koite své matce, která neočekávaně zemřela v době, kdy byl na evropském turné. I v této písni se snaží vcítit se do její role, do pocitů které má každá matka vůči svému dítěti.

N'ba 5 (04:38)

Mali je sice chudý stát, ale zdejší hudba má mezi styly západní Afriky významnou pozici, vychází totiž z národní identity i tradice, jejíž kořeny leží sahají do středověku, kdy Mali bylo centrem velké africké říše. Malijské národní cítění je i tématem skladby Mali Ba, Velké Mali.

Mali Ba 6 (04:42)

Inspiraci ke skladbě Barra čerpá Koite z kultury kočovných Fulbů, kteří obývají jižní okraj pouště Sahary podél toku řeky Niger.

Barra 7 (03:46)

Vedle strunných a bicích nástrojů používá Habib Koite na svém novém albu i jeden kuriozní hudební nástroj malijských lovců, a sice roh z antilopy.

Nta Dima 9 (03:03)

Massaké 10 (03:51)

Spustit audio