3D editace 2D fotek

11. září 2014

Výzkumníci z americké Carnegieho Mellonovy univerzity vyvinuli software, který umožňuje editovat a animovat trojrozměrné scény a výjevy i tehdy, pokud jsou zachyceny jen na obyčejné dvourozměrné fotografii.

Doposud byla editace a animace 3D scén doménou víceméně pouze speciálních editorů, ve kterých byly všechny objekty uloženy ve své trojrozměrné podobě a v trojrozměrném prostředí. V poslední době se také objevily chytré 3D televize, které umějí v reálném čase zobrazovat 2D filmy ve stereoskopické podobě - jejich procesor podle průběhu videa dopočítává trojrozměrnou hloubku a rozdílné pohledy pro obě oči.

Nová aplikace, pojmenovaná svými tvůrci jednoduše OM3D (Object Manipulation in 3D), umožňuje přímo na fotce vybrané objekty otáčet v pomyslném 3D prostoru, převracet je, posunovat či dokonce je zadaným způsobem deformovat. A také vytvářet z těchto změn animované sekvence. Software také s pomocí katalogu reálně existujících objektů umí dopočítávat původně neviditelné či odvrácené strany úspěšně identifikovaných objektů. Automaticky rovněž analyzuje osvětlení dané scény, takže na objekty během manipulací svítí stejné osvětlení. Program například zvládá manipulaci s reálnými auty, s kusy nábytku nebo s papírovými skládacími vzory - origami. Poradí si však také i s historickými fotografiemi nebo s realistickými výjevy z ručně malovaných obrazů.

Software dokáže analyzovat 3D strukturu, textury, tvary a symetrie objektů a vlastně si celou 3D scénu z dvojrozměrného obrázku umí dopočítat sám.

Program OM3D má v současnosti pouze několik omezení - jednak je zatím k dispozici pouze na platformě počítačů firmy Apple - OS X (Mavericks), i když i se zdrojovým kódem, a katalog objektů z reálného světa zatím není dostatečně rozsáhlý, aby obsahoval vše, s čím se můžeme setkat na fotkách. Substituce neznámých částí objektů je tedy zatím spíše přibližná, i když počet trojrozměrně skenovaných objektů ve světě stále roste. Nedokonale jsou také zatím započítány vlivy opotřebování materiálu, počasí nebo některých typů osvětlení.

Zdroje: ScienceAlert, Wired, 3D print, Carnegie Mellon University (PDF), CMU

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio