Hvězdný expres

16. prosinec 2007

Nejrychlejší hvězdou vesmíru by podle objevu astronomů měla být hvězda, označená jako RX J0822-4300.

Vznikla asi před 3700 roky při výbuchu supernovy Puppis A. Na mušku si ji vzaly rentgenové oči kosmické sondy Chandra, které ve třech pozorováních zřetelně odhalily neutronovou hvězdu pohybující se rychlostí 4 800 000 km/hod, a to směrem od středu exploze.
Při této rychlosti unikne zmíněný hvězdný expres z Mléčné dráhy za pouhý milión let. Jeden ze spoluautorů studie Robert Petre z Goddardova Space Flight centra v americkém Marylandu k tomu poznamenal, že tato neutronová hvězda má "jízdenku pouze ven z Galaxie". Vědci už zkoumali i další hvězdy, které Mléčnou dráhu opouštějí, dosud žádná však neměla takovou rychlost. Astronomy z Goddardova centra pochopitelně zajímala nejen rychlost RX J0822-4300, ale i její zdroj. Doposud se předpokládalo, že hvězdy získaly rychlost od černé díry v centru Galaxie, která může fungovat jako "gravitační prak". Ale tato neutronová hvězda byla vymrštěna při výbuchu supernovy. Zjištěná data ukazují, že exploze pravděpodobně nebyla symetrická. Zjednodušeně řečeno - neutronová hvězda byla "vykopnuta" jiným směrem, zatímco trosky z výbuchu putovaly na opačnou stranu.
Závratnou rychlost neutronového expresu lze snadno vysvětlit i pomocí počítačových simulací supernov. Přesto zůstává záhadou, jak může příroda vyrobit tak výkonné dělo, kroutí hlavou nad neutronovou hvězdou RX J0822-4300 vědci, kteří výsledky zajímavého výzkumu zveřejnili před několika dny na stránkách Astrophysical Journal.
A ještě jeden postřeh z výše uvedených řádků - zmíněná pozorování jsou zároveň důkazem vynikajících rozlišovacích schopností rentgenové kosmické laboratoře Chandra. Hvězda je totiž tak daleko, že i při zmíněné rychlosti urazí během pěti let dráhu menší, než je velikost nejmenších číslic na minci pozorované ze vzdálenosti 90 metrů.

Pravidelná rubrika Mýty, domněnky, objevy a omyly astronomie se vysílá v rámci každého třetího Planetária v měsíci.

autor: Miroslav Zimmer