Planetky: Srážka a klima Země

18. prosinec 2007

Pád velké planetky na Zemi by nezpůsobil jen gigantický kráter. Vedl by k rozsáhlým požárům, vyvrhnutí prachu do ovzduší, následnému zakrytí slunce a poklesu teploty. Při pádu do oceánu by impakt vyvolal mohutnou vlnu tsunami. To by znamenalo vymírání rostlin i živočichů. I člověk by měl problémy.

Studium vlivu srážky Země s planetkou na naši planetu není zdaleka jen záležitostí astronomů. Je to komplexní mezioborová záležitost, ve které jsou důležité poznatky fyziků, geologů, biologů i klimatologů.

Samotný dopad na povrch Země má devastující účinky jen v okamžiku dopadu a jen v lokálním měřítku. Způsobí ale doslova řetězovou reakci, která nakonec zasáhne celou planetu. Změny klimatu, o kterých v současné době probíhají bouřlivé debaty v souvislosti s globálním oteplováním, jsou naprosto nicotné v porovnání s tím, co by nastalo po dopadu velké planetky.

Historie jako důkaz
Při odhadování následků dopadu přitom vědci využívají historických záznamů a důkazů srážek, které se staly v daleké minulosti. Následky bombardování planetkami může ostatně vidět každý při pohledu na měsíční povrch, který je doslova posetý krátery. Studium historie Země odhalilo, že ke srážkám s opravdu velikým tělesem dochází přibližně jednou za sto milionů let.

Umělecká představa dopadu planetky na Yucatan

Nejznámějším případem je zkáza dinosaurů před 65 miliony let. Tehdy dopadla na mexický poloostrov Yucatan planetka o průměru 10 kilometrů. Možná se vám zdá, že to zase tak velké těleso není. Ale nenechte se oklamat. Důležitý není jen rozměr planetky, ale i její rychlost, přesněji vzájemná rychlost srážky. Je to jako při srážce automobilů - když do sebe "ťuknou" na parkovišti osobní a nákladní auto, jsou následky zanedbatelné. Když se střetnou čelně na okresní silnici, bývá osobní automobil pod nákladním často úplně "sešrotován". V obou případech měla auta stejnou hmotnost, ale vzájemná rychlost, a tedy i energie srážky, byla jiná. Pro srovnání: při výbuchu hirošimské atomové bomby se uvolnila energie odpovídající 20 tisícům tun TNT. Energie dopadu planetky, která vyhubila dinosaury, byl pětmiliardkrát silnější.

Existují důkazy také o dalších srážkách, a to před 200 miliony let, 250 miliony let a před 355 miliony let. Nejistoty panují ohledně pádu planetky před 400 miliony let. V tomto případě totiž chybí důkaz, který potvrdil pády vesmírných těles ve všech čtyřech předchozích případech. V geologických podpovrchových vrstvách Země se právě v těchto obdobích vyskytuje zvýšená koncentrace iridia. O něm se soudí, že ho k nám dovezly právě planetky.

Černý den
Jak už bylo uvedeno, dopad planetky vytvoří kráter a exploze vyvolá tlakovou vlnu, která zničí nejbližší okolí místa dopadu. Tím to ale nekončí, vše naopak začíná. Tlaková vlna vyvolá doslova šokovou změnu v proudění atmosféry. Větry dosáhnou rychlosti přes 500 kilometrů za hodinu, navíc s sebou do dalekého okolí roznesou spalující požáry. Povrchová i podpovrchová voda se v okolí místa dopadu zcela vypaří.

Po dopadu planetky by den vypadal několik měsíců spíše jako noc

Snad největší vliv bude mít na klima vyvržení nepředstavitelného množství materiálu do obrovských výšek. Většina vyvrženého materiálu se dostane do stratosféry a mezosféry, tedy do výšky 15 až 80 kilometrů a stane se součástí dlouhodobého cirkulačního systému vyšších atmosférických vrstev. Obrovské množství prachu a popela začne měnit vlastnosti atmosféry, které se týkají schopnosti rozptylovat, pohlcovat a propouštět světlo. Materiál začne nad planetou fungovat jako poklop. Zabrání průniku přímého slunečního světla na Zemi a obloha bude vypadat, jako by bylo zataženo.

Zemský povrch bude díky prachu v ovzduší dostávat dlouhodobě velmi málo energie ze Slunce a dojde k dlouhodobému poklesu teplot. Zatažení oblohy bude nesrovnatelné s běžnou oblačností. Na dlouhé měsíce bude atmosféra skoro úplně černá a rostliny i živočichové začnou žít jako v noci.

Sopky a pára
Nemůžeme opomenout vliv nárazu na zemské těleso. To se s vesmírným úderem nedokáže vyrovnat zcela bez odezvy. Náraz rozkmitá naši planetu a seismické vlny způsobí silná zemětřesení na mnoha místech. Ta sama osobě zdevastují rozsáhlá území. Při tom nepůjde jen o otřesy. Z roztaveného nitra Země se na povrch dostane horké magma a sopečná činnost nabude nebývalé intenzity. Stane se tak dalším zdrojem znečištění atmosféry.

Materiál ze sopečných výbuchů by zcela zakryl Slunce

Atmosféra Země se po dopadu planetky změní nejen vlivem prachu a popela, ale také vlivem požárů. Spalováním se totiž do ovzduší dostane velké množství obávaného skleníkového plynu -oxidu uhličitého. Skleníkový efekt posiluje také vodní pára. I té bude ve vzduchu hodně, protože kvůli požáru se v okruhu stovek až tisíců kilometrů vypaří velké množství vody. Při dopadu do oceánu by množství odpařené vody bylo ještě mnohem větší. Vzhledem k tomu, že 75 % povrchu tvoří oceán a jen 25 % souš, je varianta dopadu do moře pravděpodobnější. Tam by navíc vznikla mohutná vlna tsunami.

Zvýšení skleníkového efektu po srážce má přeci jen jednu výhodu. Působí totiž proti zamrzání Země v důsledku absence slunečního záření. Na nějakou dobu bychom museli zapomenout na známé střídání ročních období i vlastnosti podnebných pásů. Zesílený skleníkový efekt by totiž výrazně snížil velikost teplotních rozdílů v závislosti na zeměpisné šířce.

Velké vymírání
Život na Zemi se s tak razantní a rychlou změnou ve většině případů nedokáže vyrovnat. Absence slunečního světla zastaví fotosyntézu a rostliny začnou hynout. Býložravci nebudou mít svou potravu a začnou umírat hlady. Dravce čeká stejný osud, protože těm zase začnou chybět jejich býložravci. Zkrátka celý potravinový řetězec dostane jednu velkou vesmírnou "facku".

Grafické znázornění procentuálního vymírání živočišných druhů

To ale není všechno. Poměry na Zemi by byly katastrofální. Globální ochlazení vede k době ledové, vzduch je nedýchatelný, protože obsahuje zplodiny ze spalování, snižuje se spotřeba oxidu uhličitého a výroba kyslíku, protože nejsou rostliny, které by ho vyráběly. Deště jsou kyselé a plné těžkých kovů, ve stratosféře je téměř zničena ozonosféra a na zemský povrch tak dopadá více ultrafialového záření, které znečištěné ovzduší filtruje jen málo.

Možná právě takhle si mnozí lidé představují konec světa. Ale příroda je mocná a vždy se dokázala se srážkou vyrovnat. Trvalo to sice tisíce let, ale nakonec to zvládla. Na Zemi se objevily nové rostlinné a živočišné druhy a život šel dál. Jeden rozdíl od poslední velké srážky před 65 miliony let tu ale je - člověk. Všechny dosavadní katastrofy se odehrály bez přítomnosti člověka. Jak by se náš živočišný druh s katastrofou vyrovnal? K tomu nám chybí jakékoli historické zkušenosti. Nezbývá než věřit, že nám v nejbližší době žádná planetka reálně nehrozí a pokud přeci jen bude, pak už by lidstvo na současném stupni vývoje mělo dokázat planetku zneškodnit.

Možností srážky Země s planetkou, jejími následky a způsoby, jak jí zabránit, se zabývá sobotní pořad Nebeský cestopis ve svém speciálním vydání 22. prosince ve 20 hod.

Přečtěte si také další články o srážkách planetek se Zemí.

autor: Petr Sobotka

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.