Objevy a události týdne č. 02

13. leden 2008

Výzkum antarktických oáz, 4000 let bruslí, neznámá aztécká pyramida, srážka asteroidu s Marsem, 400 tisíc planetek.

Biologové brněnské Masarykovy univerzity zkoumají vznik antarktických oáz. To jsou místa, ze kterých vinou oteplování ustoupil ledovec a nedlouho poté je ovládl primitivní život v podobě řas, mechů a lišejníků. Pro tento účel plánují vědci postavit u české polární stanice na ostrově Jamese Rosse "simulované oázy" - 15 malých skleníků se záznamovou ústřednou a čidly, monitorujícími změny uvnitř objektů.

Na bruslích se prý jezdí už 4000 let. Tvrdí to britští badatelé z univerzity v Oxfordu. Nejstarší brusle podle nich nebyly kovové, ale z koňských kostí, které prý kloužou po ledu přímo skvěle - díky zbytkům tuku. Pravěcí bruslaři podle vědců nejezdili jako ti dnešní. Zřejmě stáli na obou bruslích zároveň a při jízdě se odráželi holí. Bruslilo se zejména v jižním Finsku, které je v zimě plné zamrzlých jezer.

V centru hlavního města Mexika, ve čtvrti Tlatelolco, objevili archeologové ruiny aztécké pyramidy. Tlatelolco bývalo jedním z nejvýznamnějších sídel aztécké říše, městským státem a centrem obchodu. Podle tradice bylo založeno v roce 1338; nalezená pyramida je však starší. Historie Aztéků se tak nejspíš dočká revize. Při výzkumech se našla i socha boha, snad boha deště Tlaloka, a šest lidských lebek.

Astronomové stále s jistotou nevědí, zda se asteroid 2007 WD5, objevený na konci listopadu, srazí 30. ledna s planetou Mars. Podle propočtů, provedených koncem prosince, je pravděpodobnost srážky 1:25. Těleso měří v průměru 50 metrů a letí rychlostí necelých 45 000 km/hod. Odborníci spočítali, že by tento kosmický projektil vyhloubil do povrchu Marsu nový kráter o průměru přibližně 800 metrů.

K letošnímu 1. lednu bylo známo 395 305 planetek, u nichž se podařilo vypočítat jejich oběžnou dráhu kolem Slunce. To je téměř o 33 000 planetek více, než před rokem. Většina z nich je označena číselným kódem, pouze 14 226 planetek má své jméno. Patří mezi ně i tělesa z nově vytvořené kategorie trpasličích planet: Eris, Ceres a také bývalá planeta Pluto, jinak objekt číslo 134 340.

Pramen: ČTK
Vysíláno v Planetáriu 02/2008, 12. - 18. ledna 2008.

Pravidelná rubrika Objevy a události týdne se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv