Lidé a mušky mají stejné chutě

22. září 2010

Mušky drozofily si podle nové studie potrpí na stejné sladkosti jako lidé.

Spektrum molekul, které lidské receptory vnímají jako sladké, nemusí připadat sladké jiným živočichům. Například aspartam, používaný jako umělé sladidlo, myši a laboratorní potkani jako něco sladkého rozhodně nevnímají. V chuti na sladkosti se člověk neshodne ani se svými příbuznými - primáty.

Drozofila

Naopak stoprocentní shoda podle studie Monell Chemical Senses Center existuje mezi člověkem a drozofilami. Dokázat to měly pokusy, ve kterých vědci sledovali, jestli drozofily nad roztoky různých "lidských" sladidel prodlouží svůj sosáček a začnou se krmit. V dalších experimentech sledovali, jestli roztokům dají přednost před neutrální látkou, kterou představovala voda.

Receptory, které vnímají sladkou chuť, jsou přitom u člověka a mušek produkty zcela odlišných genů. Skutečnost, že odpovídají na stejná sladidla, vypovídá o tom, že se u nich během evoluce vyvinuly velmi podobné ty části receptorů, které navazují molekuly sladidel. Podle článku v časopise Chemical Senses k tomu mohlo dojít proto, že lidé i mušky mají společného víc, než se zdá na první pohled: oba druhy pocházejí z Afriky, oba jsou všežravé a oba se v prvních obdobích své historie živily především ovocem.

autor: Martina Otčenášková

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.