Objevy a události týdne č. 13

30. březen 2008

Jak ptáci poznají jaro, na dálku v Antarktidě, dinosauří pera v jantaru, žárové hroby "lineárníků" z Prostějova, smůla se satelitem.

Japonští vědci zkoumali, jak ptáci poznají, kdy je vhodná roční doba na zpěv a milostné hrátky. Skenováním tisíců genů japonských křepelek se jim podařilo objevit geny v buňkách na povrchu mozku, které "stopují" délku trvání světla od ranního úsvitu do soumraku. Dosáhne-li tato délka 14 hodin, geny se aktivují a spustí vylučování příslušných hormonů. Ptáci poznají, že je jaro, začnou toužit a také zpívat.

Česká polární stanice na ostrově Jamese Rosse v Antarktidě by měla být od příštího roku vybavena technickým systémem, který umožní vědcům sledovat průběh některých experimentů a údaje meteorologických stanic na dálku. Na stanici by měla být umístěna i on-line kamera. Vědci tak budou moci získávat potřebná data i v době, kdy je polární stanice opuštěná - což je celých devět měsíců v roce.

Komu patří sedm per, zalitých v kusu nazelenalého jantaru, který byl v roce 2000 nalezen v jednom z dolů na západě Francie? Podle jejich objevitele, Vincenta Perrichota z univerzity v Rennes, se nejedná o ptačí, ale dinosauří pera. Ve vrstvách nad místem, kde byla 100 milionů let stará zkamenělá pryskyřice odkryta, se totiž našly i fosilní dinosauří zuby. Mohl by to být důkaz - ale také nemusel.

Na východním okraji Prostějova odkryli archeologové 7000 let staré žárové pohřebiště našich prvních zemědělců kultury s lineární keramikou. Jde o mimořádný objev; dosud se u nás našly jen kostrové hroby této kultury. Ty se ostatně nalézají i u Prostějova, ale pod hroby žárovými. Změna pohřebního obřadu podle archeologů ukazuje také na změnu ideologie nebo náboženství lidí, žijících kdysi na této lokalitě.

Málokde lze tak snadno utopit milionové částky, jako v kosmonautice. V půli března se o tom přesvědčila firma SES Americom, jejíž telekomunikační družici měla vynést na oběžnou dráhu ruská raketa. Motory rakety však nepracovaly jak měly a satelit nakonec skončil na dráze o 8 kilometrů nižší, než bylo plánováno. Tato dráha však není geostacionární; satelit je tak pro plánovaný účel nepoužitelný.

Pramen: ČTK
Vysíláno v Planetáriu 13/2008, 29. března - 4. dubna 2008.

Pravidelná rubrika Objevy a události týdne se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv