Nejrozšířenějšímu českému vojenskému vozu je 55 let
Legendární "Vejtřaska" - čili V3S, poprvé sjela z výrobního pásu 2. dubna 1953. Zkratka V3S znamená vojenský třítunový (tříosý) speciál. Sám název napovídá o jeho historii. Vůz vznikal po válce na základě vojenské zakázky.
Armáda chtěla auto, které hodně vydrží, a to se konstruktérům v Pragovce povedlo. Ale pokud si někdo myslí, že jde o čistě pragováckou produkci, tak to není úplně pravda. Dali ho totiž dohromady v Pragovce, Tatře i ve Škodovce.
Prodával se pouze armádě a až po 30 letech se dala V3S koupit jako civilní vozidlo. Armáda ho samozřejmě i odprodávala, proto se s ním setkáme jako se svářečským vozem, tak třeba v obyčejné valníkové úpravě.
"Pragovka totiž nabídla, že armádě vyřeší všechny nástavby, které bude potřebovat. Nakonec je to 86 druhů karosérií. Mezi tím například i prádelna a odvšivovací stanice," řekl Radiožurnálu Emil Příhoda z Automuzea Praga ve Zbuzanech u Prahy.
Byla to špička mezi vojenskými nákladními vozy
Pragováci tvrdí, že patřilo mezi nejlepší na světě. Samozřejmě s ohledem na to, že vznikalo už v 50. let. Vůbec automobily z pragovácké produkce byly velmi oblíbené, a to jak osobní, tak nákladní. Za první republiky dokonce auta Praga vyhrávala všemožné soutěže i závody.
Co se týče V3S, šlo opravdu o povedený typ auta - dokazuje to i to, že se vyrábělo až do 90. let minulého století. V3Ska pak zanikla společně s Pragovkou. Po revoluci se naše armáda zmenšovala, z dvousettisícového vojska se stalo třicetitisícové a tato auta už nebyla zapotřebí.