Nejrozšířenějšímu českému vojenskému vozu je 55 let

Legendární "Vejtřaska" - čili V3S, poprvé sjela z výrobního pásu 2. dubna 1953. Zkratka V3S znamená vojenský třítunový (tříosý) speciál. Sám název napovídá o jeho historii. Vůz vznikal po válce na základě vojenské zakázky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praga V3S  s valníkem

Praga V3S s valníkem | Foto: Jiří Kokmotos | Zdroj: Český rozhlas

Armáda chtěla auto, které hodně vydrží, a to se konstruktérům v Pragovce povedlo. Ale pokud si někdo myslí, že jde o čistě pragováckou produkci, tak to není úplně pravda. Dali ho totiž dohromady v Pragovce, Tatře i ve Škodovce.

Prodával se pouze armádě a až po 30 letech se dala V3S koupit jako civilní vozidlo. Armáda ho samozřejmě i odprodávala, proto se s ním setkáme jako se svářečským vozem, tak třeba v obyčejné valníkové úpravě.

"Pragovka totiž nabídla, že armádě vyřeší všechny nástavby, které bude potřebovat. Nakonec je to 86 druhů karosérií. Mezi tím například i prádelna a odvšivovací stanice," řekl Radiožurnálu Emil Příhoda z Automuzea Praga ve Zbuzanech u Prahy.

Byla to špička mezi vojenskými nákladními vozy

Pragováci tvrdí, že patřilo mezi nejlepší na světě. Samozřejmě s ohledem na to, že vznikalo už v 50. let. Vůbec automobily z pragovácké produkce byly velmi oblíbené, a to jak osobní, tak nákladní. Za první republiky dokonce auta Praga vyhrávala všemožné soutěže i závody.

Co se týče V3S, šlo opravdu o povedený typ auta - dokazuje to i to, že se vyrábělo až do 90. let minulého století. V3Ska pak zanikla společně s Pragovkou. Po revoluci se naše armáda zmenšovala, z dvousettisícového vojska se stalo třicetitisícové a tato auta už nebyla zapotřebí.

Jiří Kokmotos Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme