Na zimních dojezděte

3. duben 2008

Zní to možná paradoxně, ale tenhle čas je časem žní. Tedy, jak pro koho, ale pro pneuservisy určitě. Ano, rtuť teploměru pomalu stoupá vzhůru, a tak začínáme opět přezouvat své miláčky. Tentokrát jim zujeme zimní obutí a nasadíme letní. Asi není debat o tom, že každá sada pneumatik má ve svém období opodstatnění. Drtivá většina se tak rozhodne přezout, ale někteří nemusí.

Vy si choďte v čem chcete, ale vašemu autu už budou opravdu svědčit spíše letní sandály než hucule. O jejich přednostech není pochyb. Za vyšších teplot lépe drží auto na silnici, rychleji s nimi zastavíme, a tak dále. Zkrátka, jízda na nich je výrazně bezpečnější. Všichni ale přezout nemusí. Někteří mohou zůstat klidní a pneuservisu se vyhnout obloukem.

"Pokud mám starší zimní pneumatiky, které už nemají vysoký dezén, zbytková hodnota je kolem 4 nebo 5 mm, nebál bych se je dojezdit klidně do června i do července. To není žádný problém," doporučuje odborník Pavel Procházka.

Málokdo si totiž uvědomuje, že také to velké černé kolo, i když je vlastně neživé, stárne.

"Stáří je samozřejmě diskutabilní, ale jestliže je pneumatika starší 4 let, dojezdil bych jí v letním období."

Jsou i tací, kteří mohou na zimních jezdit po celý rok.

"Zimní pneumatiky vykazují dnes velmi dobré vlastnosti co se týče spotřeby paliva i hlučnosti. Dokonce mají poměrně dlouhou výdrž i za letních podmínek, takže když na nich za 4 roky najedu 40 000 km, je to právě ta vhodná doba k výměně starých pneu za nové."

Samozřejmě, lepší je jezdit v létě na zimních než v zimě na letních, ale, má to svá ale. Záleží na druhu vozidla.

"U vozidel nižší střední třídy a střední třídy to není žádný problém, u vozidel vyšší třídy bych byl opatrný vzhledem k vysokým rychlostem."

A také například u dodávek, zkrátka vozidel těžších. Pro všechna ale platí jedna věc.

"Většina řidičů si vůbec neuvědomuje, že zimní kvalitní pneumatika má naprosto jiné složení směsi a velké množství lamelek," upozorňuje instruktor bezpečné jízdy Jiří Patera.

Jízda na zimních v létě je tedy opravdu jen pro sváteční řidiče, a to ještě tak na zmiňovaných pár kilometrů.

"Když pneumatiku prohřívám agresivní jízdou, tak ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pochopitelně hůře drží stopu."

Jenom pro zajímavost. Při nedávném testu pneumatik, který pořádal Autoklub ČR se porovnávaly i vlastnosti nových a ojetých pneumatik. U letních byl největší rozdíl v náchylnosti na aquaplaning. V případě zimních se pak ukázalo, že na mokru při brzdění s ABS v rychlosti 80 kilometrů za hodinu ojeté gumy se vzorkem necelé 3 milimetry měly o 60 % delší brzdnou dráhu než nejlepší nové pneumatiky. Takže, co takhle radši pořádné letní?

autor: pgj
Spustit audio