Gejzíry na Enceladu

13. duben 2008

Mise americké sondy Cassini zkoumající už od července 2004 planetu Saturn se stará o přísun překvapujících poznatků. Nedávno např. poskytla důkazy o pravděpodobné přítomnosti podpovrchového oceánu vody a čpavku na Saturnově měsíci Titan. A to zdaleko není všechno.

Poznatky zpracované týmem JPL americké NASA lze nalézt v časopise Science, kde člen týmu Bryan Stiles mj. uvedl, že tato směs vody a čpavku se nachází zhruba 100 km pod Titanovým povrchem. Ještě překvapivější zjištění přinesl Cassiniho těsný průlet 12. března nad povrchem jiného Saturnova měsíce Enceladus. Sonda se ve vzdálenosti 190 km totiž ocitla ve výtryscích organických látek, které si můžeme představit jako jakési horké gejzíry. Astronomy ohromilo, že je tento malý měsíc tak aktivní a "horký" a že může vyvrhovat směs vody a organických látek.
Podle informací z Jet Propulsion Laboratory vědci dodatečně oznámili, že pomocí spektrometru objevili podobné organické látky jako v kometách. Jde o prvotní materiál, unikající z nitra Saturnova měsíce. Samotné výtrysky, ve kterých se Cassini ocitla, sondu nijak nepoškodily, nicméně nepatrné změny její polohy poskytly nepřímá data o hustotě výtrysku. Spektrometr sondy přitom zaznamenal mnohem vyšší hustotu těkavých látek, vodní páry, metanu, oxidu uhličitého a oxidu uhelnatého, stejně jako jednoduchých i složitějších organických látek, než se čekalo. Přesto se vědci nedomnívají, že by Enceladus byl kometou. Ty mají ohon a obíhají kolem Slunce. Podle Huntera Waita, hlavního vědeckého pracovníka spektrometru, může za aktivitu Saturnova měsíce především vnitřní teplo, nikoli sluneční záření jako u komet. Nové teplotní mapy Encelada odhalují, odkud se výtrysky berou - podél obřích prasklin na povrchu měsíce je teplota až o 93 stupňů Celsia vyšší než u ostatních částí povrchu. Nejteplejší oblasti pak odpovídají i poloze pozorovaných "gejzírů". Další snímkování povrchu by mohla odhalit i jednotlivá místa výtrysků. Voda, teplo, organické látky patří k základním složkám potřebným pro život. Pokud Enceladus skutečně kapalnou vodu má, pak naděje pro existenci některé z jeho forem se mnohonásobně zvyšuje. Uvidíme, jaké poznatky vyšle Cassini z dalších těsných průletů kolem tohoto mimořádně zajímavého Saturnova měsíce letos v srpnu a říjnu.

Pravidelná rubrika Mýty, domněnky, objevy a omyly astronomie se vysílá v rámci každého třetího Planetária v měsíci.

autor: Miroslav Zimmer