Vyhaslou hvězdu obklopuje gigantická bublina

22. září 2010

Jako strašidelný kruh vypadá na infračerveném snímku bublina kolem netypické neutronové hvězdy SGR 1900+14. Snímek pořídil kosmický teleskop Spitzer americké NASA.

Článek uveřejněný 29. 5. v časopise Nature přinesl informace o eliptickém kruhu, pozorovaném ve vzdálenosti 7 světelných let od vyhaslé hvězdy. Nejedná se o běžnou vyhaslou hvězdu, ale o tzv. magnetar. Tedy neutronovou hvězdu s extrémně silným magnetickým polem. Takových znají astronomové jen velmi málo. Magnetické pole magnetarů je opravdu nepředstavitelně silné. Intenzita pole je asi 1 petagauss (deset na patnáctou G). Pro porovnání: magnetické pole Země má intenzitu 0,5 G, Slunce 1 G, sluneční skvrna 1000 G. Magnetické pole magnetaru deformuje strukturu hmoty, atomy dostávají doutníkovitý tvar. Navíc z magnetaru občas vyšlehávají záblesky intenzivního gama záření. Jedná se vlastně o obrovské erupce vyvolané vysokými tlaky v rychle se otáčející vyhaslé hvězdě. Vznikající trhliny na povrchu magnetaru způsobují otřesy hvězdy, tedy jakousi obdobu pozemského zemětřesení. Někdy tak může z magnetaru vycházet i tisíckrát více energie než z celé galaxie.

Záhadný kruh kolem magnetaru SGR1900+14

Jak asi mohl kruh na snímku kolem magnetaru vzniknout? Astronomové si myslí, že silná erupce, kterou na magnetaru zachytili v roce 1998, vyhlodala v "zaprášeném" okolí magnetaru jakousi dutinu. Jasná oblast na snímku bude nejspíše shluk blízkých hvězd, jejichž světlo vnitřní okraj dutiny zvýrazňuje. Ta se nám proto jeví jako kruh. Kruh je viditelný v infračervené oblasti spektra. Vlastní magnetar, který se nachází uprostřed kruhu, ale na snímku nevidíme. V infračervené oblasti spektra jej nelze zachytit. Objevil by se na snímku rentgenovém.

autor: Hynek Moravec

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.