Kapalný vodík z nádrže jen tak neuteče
Palivovou nádrž na kapalný vodík pro automobily vyvinuli a odzkoušeli v amerických Lawrencových laboratořích v Livermoru (LLNL). Z nádrže neunikne žádný vodík ani po šesti dnech odstavení automobilu.
Vývojáři se stále snaží zkonstruovat automobilovou nádrž na kapalný vodík, která by v budoucnu mohla nahradit nádrže benzínové. Technický oříšek tkví v tom, že teplota kapalného vodíku v takové nádrži je extrémně nízká: -251 °C. Ani nejlepší tepelná izolace nemůže zabránit tomu, aby do nádrže postupně neproniklo teplo z okolí. Kapalný vodík pak rychle přechází do plynného skupenství a tlak v nádrži se prudce zvyšuje. Aby nádrž neexplodovala, musí se páry vodíku odpouštět do okolí. Tak ale paliva v nádrži bez užitku ubývá. Nádrže, které byly dosud k dispozici, mohly vydržet bez odpouštění par vodíku maximálně 3 - 4 dny. Nádrž, kterou nyní vyvinuli v LLNL, ale podle zprávy prokázala, že bez jakéhokoli odpouštění vodíku vydrží 6 dní. Tato doba by mohla být zřejmě zvýšena i na 15 dní.
V čem spočívá tajemství nového typu nádrže? Dnešní nádrže jsou konstruovány pro poměrně nízký vnitřní přetlak 2 - 10 atmosfér (0,2 - 1 MPa). Nádrž zkonstruovaná v LLNL je ale o hodně pevnější a vydrží vnitřní přetlak až 350 atmosfér (35 MPa), tedy podobně jako nádrže potápečské. Přetlak se proto z nádrže nemusí odvádět, ani když se kapalný vodík v nádrži začne ohřívat. Automobil vybavený touto nádrží může být na parkovišti odstavený podstatně déle, než to dovolují současné modely. To zvyšuje pravděpodobnost, že by se jednou auta na kapalný vodík mohla po silnicích skutečně prohánět.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.