Víkendový zákaz jízdy kamionů je tu!

4. červenec 2008

Tak se všichni odpůrci kamionové dopravy konečně dočkali. Je pátek odpoledne a nákladní auta nad 7,5 tuny se v 17 hodin zastaví a rozjedou se až po 21. hodině. Tento stav ale potrvá jen dva měsíce, protože na celoročním pátečním zákazu jízd se dopravci s politiky nedohodli. Co ale můžeme čekat dnes odpoledne na silnicích. A proč vlastně dopravcům zákaz jízd o prázdninových pátcích nevadí?

On jim samozřejmě vadí, ale dokáží se mu lépe přizpůsobit než po zbytek roku. Přeci jen i řidiči a dopravci si vybírají dovolenou, stejně tak jako pracovníci ve firmách, jejichž zboží přepravují. Pokud by byl zaveden celoroční páteční zákaz jízd, i když teď je i ve hře pětiměsíční letní varianta, pak by to přineslo velké finanční ztráty. Z pohledu řidičů je problematické dodržování doby řízení a odpočinku a především fakt, že na našich dálnicích chybí podle kvalifikovaných odhadů kolem 2000 parkovacích míst pro nákladní auta.

"V minulém roce jsme v průběhu prázdnin natáčeli páteční dopravní situaci na dálnicích, kde řidiči jednoduše neměli kde zaparkovat. Mohli si tak vybrat ze dvou menší zel: buď špatně zaparkovat a dostat pokutu nebo pokračovat v jízdě," říká Martin Špryňar ze Sdružení Česmad Bohemia.

Přičemž postihy jsou nižší za špatné parkování - hlavně je bez trestných bodů, zatímco za porušení zákazu jízd dostane řidiči čtyři trestné body. Jak to vlastně řidiči řeší, když parkoviště, na kterém chtěli parkovat, je už plné?

"Jedu dál na další parkoviště, když je plné, zase pokračuji k dalšímu parkovišti. Na to se totiž mohu policistů vymluvit, protože na kolečku je vidět, že jsem zpomalil a projel celé parkoviště. Uznali mi to i němečtí policisté."

Někteří řidiči se tímto způsobem snaží jet i přes zákaz jízdy, ale většina z nich skutečně hledá volné místo.

"My bychom pochopitelně byli rádi, kdyby parkoviště byla bezplatná, ale dopravci jsou ochotni zaplatit stejně jako například v Německu. Některé vlaštovky se objevily i u nás, ale zatím se dají spočítat na prstech jedné ruky," konstatuje Martina Felix z Česmadu Bohemia.

Jako každé pravidlo má ale i toto svou výjimku, takže i mezi 17. a 21. hodinou můžeme na dálnicích potkat nákladní auta.

"Je to například výjimka pro přepravu nákladu určeného k výstavbě silnic a železnic. To je ale docela široký okruh, který dovoluje poměrně dosti dopravcům pouštět kamiony i v době zákazu."

K využití třinácti zákonných výjimek, o kterých mluvil Rostislav Plachý z Policejního prezídia, dopravci nepotřebují žádný další papír. Existují však i povolenky na jízdy, které se do výjimek nevejdou. Jen v loňském roce jich ministerstvo dopravy a krajské úřady vydaly přes 3000, tedy na každý den zákazu kolem padesáti.

autor: evk
Spustit audio